Makarna Lars-Göran Fredriksson och Catharina Görling Fredriksson från Partille köpte sommaren 2017 en begagnad bil för nästan 90 000 kronor. Men ganska snart fick de problem med vindrutan.
De hamnade i tvist med bilhandlaren om vem som var ansvarig för felet och paret anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN beslutade till Lars-Görans och Catharinas fördel, men trots det betalade aldrig bilhandlaren ut de 7 589 kronorna som ARN rekommenderat.
Plus granskade bilhandlaren
Hösten 2018 granskade Plus flera bilhandlare som vid upprepade tillfällen struntat i att följa ARN:s beslut och det visade sig att handlaren som paret Fredriksson köpt sin bil av var en av dem.
Plusredaktionen sökte då företaget för en kommentar men de gick då inte att nå. I mars 2019, när Plus gör ytterligare en uppföljning, får redaktionen till slut kontakt med företaget.
Kompenseras – till slut
En representant för företaget, som uppger att han nyligen anställts för att få ordning på problemen inom firman, säger till Plus att han omedelbart ska betala ut pengarna till både paret Fredriksson och flera andra kunder som fått rätt hos ARN. Ett telefonsamtal till Lars-Göran visar att så också gjordes.
– Det var oväntat efter så här lång tid, men det känns ju jättebra!
– Tack för att ni arbetar så ihärdigt med konsumentfrågor. Inte bara att ni genererar resultat i enskilda fall, ni är ju med och påverkar opinionen så att beslutsfattare påverkas i en för samhället positiv inriktning, säger Lars-Göran till Plusredaktionen.
I flera andra fall bland de granskade bilhandlarna har kunderna också till slut kompenserats.
Här kan du ta del av hela granskningen av bilköp som gått snett