• Viktigt meddelande:

    Till allmänheten i Lekeberg i Örebro län: Det kommunala dricksvattnet i Fjugesta, Gropen och Kvistbro kan vara förorenat och bör kokas före förtäring. För mer information lyssna på P4 Sveriges Radio eller gå in på Lekebergs kommuns hemsida. Läs mer

Seniortelefoni och Sveriges telefoni toppar listorna. Foto: SVT/TT

Ny lista: Telebolagen som fått mest klagomål

Publicerad

Vissa telefonbolag får fler klagomål än andra. Nu offentliggör organisationen Telekområdgivarna för första gången vilka bolag som fått flest klagomål, sett i relation till deras storlek.

Det vanligaste klagomålet hos Telekområdgivarna kallas felaktig anslutning, och betyder att abonnenten till exempel blivit ansluten till en operatör utan att ha tackat ja.

De bolag som 2017 hade mest klagomål i relation till sin marknadsandel, rörande felaktig anslutning av fast telefoni, var enligt sammanställningen:

  1. Seniortelefoni
  2. Tele15
  3. Sveriges telefoni
  4. 0700
  5. Tele4u

De bolag som hade mest klagomål för anslutningarna till mobil telefoni var dessa:

  1. Sveriges telefoni
  2. 0700
  3. Teloteket
  4. SST Net
  5. Fonia

Hotade NIX-ansluten

Flera av bolagen har tidigare uppmärksammats av både SVT och andra medier.

I mars 2017 berättade Plus hur Seniortelefoni ringt upp en kvinna trots att hon var anmäld till NIX-registret, och sedan hotade henne med inkasso. Bolagets företrädare Kalle Fallsvik bad om ursäkt och hänvisade till att man var en ny aktör på marknaden.

I oktober stämdes så bolaget av Konsumentombudsmannen, och Fallsvik svarade då problemen som ”barnsjukdomar”.

”Förvånade”

SVT har inför denna publicering fått kontakt med några av de övriga bolagen på listorna.

  • Från Sveriges telefoni skriver Elias Hermez att man tar klagomålen på stort allvar och välkomnar missnöjda kunder att höra av sig.
  • Från SST Net skriver Peter Persson att man är förvånade över klagomålskvoten och ber att få återkomma när man kontrollerat siffrorna med Telekområdgivarna.
  • Från Fonia skriver Niklas Persson att ”ett klagomål innebär inte per automatik att vi som bolag agerat felaktigt”, och uppger att antalet klagomål minskat.
  • Från Tele4u skriver Zimone Pettersson att klagomålen hänger ihop med att man tagit över kunder från numera konkursade operatören Devicom. Hon uppger också att man pausat sin försäljning och sett över sina rutiner.
  • Från Teloteket skriver Christian Lindberg att bolaget ”har en bra dialog med Telekområdgivarna och vi rekommenderar kunder som har frågor att kontakta oss.”

Telekområdgivarna har uteslutit de allra minsta operatörerna från genomgången, och framhåller att klagomålen totalt sett minskat under 2017.

Fakta: Telekområdgivarna

Visa

Telekområdgivarna är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer, ägs av organisationen IT&Telekomföretagen och för att garantera opartiskhet har vi Konsumentverket samt Post- och telestyrelsen representerade i styrelsen, dessa har också utslagsröst. (Källa: telekomradgivarna.se)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Telefonförsäljning

Mer i ämnet