Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se Ulrika Sundberg och Stefan Åkesson berätta om det hotfulla utskicket från ”Billpay”. Foto: SVT

Hotades med stämning om de inte betalade bluffaktura

Uppdaterad
Publicerad

Stefan Åkesson i Ulricehamn och Ulrika Sundberg i Järna är två av sannolikt tusentals personer över landet som fått bluffakturor från ett företag som kallar sig “Billpay”. Till fakturorna bifogas ett hot om domstolsstämning om fakturorna inte betalas.

Varken Ulrika Sundberg eller Stefan Åkesson säger sig ha köpt något från “Billpay”. 

– Det stod att jag skulle betala 7 500 kronor och all text i utskicket var väldigt hotfull. Jag blev jättestressad och trodde jag hade missat någon räkning, säger Ulrika Sundberg, som vill varna andra som riskerar att gå på bluffen.  

– När jag sökte på nätet visade det sig att organisationsnumret inte gick till “Billpay” utan ett helt annat företag. Det kändes olustigt, säger Stefan Åkesson till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Många drabbade runtom i landet

Polisen har på mindre än en månad fått in omkring 1 000 anmälningar om utskicket från “Billpay” och man misstänker att det finns ett stort mörkertal av drabbade.

En förundersökning om grovt fordringsbedrägeri har inletts och enligt förundersökningsledaren har man kunnat slå fast att både fakturorna och de så kallade stämningsansökningarna är ren bluff.  

– Det är skrämmande att den här typen av aktörer hela tiden kommer på nya sätt att tjäna pengar på oskyldiga, säger Stefan Åkesson.

Tre män häktade

Tre män är häktade och misstänkta på sannolika skäl, en har erkänt och två av dem nekar till brott. Plusredaktionen har varit i kontakt med häktades advokater. De vill inte kommentera uppgifterna och hänvisar till förundersökningssekretess.  

Se Ulrika Sundberg och Stefan Åkesson berätta mer om utskicket från “Billpay” i klippet ovan.

Vet du mer? Tipsa Plus! Foto: SVT

Här kan du lämna ditt tips

Konsumentverket har fått in drygt hundra anmälningar och klagomål om “Billpay” och uppmanar konsumenter att alltid bestrida fakturor som man anser är felaktiga. 

Får du en felaktig faktura så bestrid den per mejl så får du bevis på vad du skickat och när. Detsamma gäller om räkningen går vidare till inkasso eller Kronofogdemyndigheten. Det är företagets ansvar att bevisa att det finns ett giltigt avtal mellan er, och så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte någon betalningsanmärkning. 

Hos Hallå konsument eller Telekområdgivarna kan du få gratis vägledning om du känner dig osäker. 

Enligt Bolagsverket finns inget aktiebolag med namnet “Billpay” registrerat i Sverige. Enskilda firmor behöver inte registreras hos Bolagsverket, men organisationsnumret på utskicken från “Billpay” går till ett annat företagsnamn.  

Det numera konkursförsatta företaget Telefonihuset skickade tidigare ut fakturor med hjälp av företaget Billmate. Flera privatpersoner som fått utskicket från “Billpay” har tidigare fått betalningskrav från Telefonihuset, via Billmate, och har därmed blandat ihop de snarlika företagsnamnen. Billmate gick, i samband med att folk hörde av sig om detta, ut med en varning på sin hemsida där de upplyste om att “ett företag som använder namnet BillPay /.../ försöker efterlikna Billmates varumärke och på så sätt begå bedrägeri.” 

Klarna äger sedan 2017 ett tyskt bolag med namnet BillPay men detta företag erbjuder inga tjänster i Sverige och är enligt Klarna endast licensierat i Tyskland, Österrike och Nederländerna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer