På kort tid har det kommit in anmärkningsvärt många anmälningar kring utskicken från ”Billpay” enligt förundersökningsledare Martin Elofsson. Foto: SVT

1 000 har anmält falska fakturor och stämningshot från ”Billpay”

Uppdaterad
Publicerad

På mindre än en månad har polisen fått in omkring 1 000 anmälningar från privatpersoner som rapporterar om bluffakturor och fejkade stämningshot från avsändaren ”Billpay”. En nationell förundersökning om grovt fordringsbedrägeri är inledd.

– Varken jag eller någon kollega som jag känner till har varit med om att det kommit in så många anmälningar på så kort tid i ett ärende, säger förundersökningsledare Martin Elofsson till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Falska stämningsansökningar

utskicken från ”Billpay” framgår inte vad fakturorna gäller mer än att mottagaren påstås ha ”valt att avsluta ett avtal” och därför måste betala en slutfaktura på 7 500 kronor. Till fakturan bifogas en kopia på en påstådd stämningsansökan, som uppges vara inskickad till domstol men som kan stoppas om fakturan betalas.

– Anmälarna berättar att de inte haft något att göra med det här företaget och domstolen i fråga har inte fått in några sådana stämningsansökningar, så den uppgiften är också falsk, säger Martin Elofsson.

På fakturorna står en enskild firma som betalningsmottagare och än så länge har tre yngre män häktats på sannolika skäl misstänka för grovt fordringsbedrägeri.

Kopplingar till kritiserat telefoniföretag

Plus granskning av ärendet visar att det finns kopplingar mellan ”Billpay” och Telefonihuset, ett företag som fått omfattande kritik för ohederlig telefonförsäljning och som numera är försatt i konkurs.

En person med koppling till Telefonihuset har även erkänt* brott under häktningsförhören. De övriga två häktade personerna nekar.

Telefonihuset har tidigare skickat ut likartade stämningshot som ”Billpay” och kontaktuppgifter till firman bakom “Billpay” fanns då med i samma dokument.

Stora likheter mellan ”Billpays” påstådda stämningsansökan och tidigare utskick från Teknikvännen, Telefonihusets varumärke. Foto: Privat

Flera konsumentvägledare runtom i landet noterar även ett samband i att många av de privatpersoner som fått utskicken från “Billpay” tidigare rapporterat problem med Telefonihuset, eller Mobile group som företaget först kallade sig.

Uppmanar att polisanmäla

Förundersökningsledare Martin Elofsson vill inte kommentera de häktades eventuella kopplingar till andra bolag. Han uppmanar alla som drabbats av utskicken att anmäla detta till polisen.

Plusredaktionen har varit i kontakt med de häktades advokater. De vill inte kommentera uppgifterna och hänvisar till förundersökningssekretess.

*UPPDATERING: Mannen drog senare tillbaka sitt erkännande.

Vet du mer om detta? Kontakta Plusredaktionen och hjälp oss i vår pågående granskning!

Tipsa Plus! Foto: SVT

”Billpay” – ett påhittat företagsnamn

Enligt Bolagsverket finns inget aktiebolag med namnet “Billpay” registrerat i Sverige. Enskilda firmor behöver inte registreras hos Bolagsverket, men organisationsnumret på utskicken från “Billpay” går till ett annat företagsnamn.  

Det numera konkursförsatta företaget Telefonihuset skickade tidigare ut fakturor med hjälp av företaget Billmate. Flera privatpersoner som fått utskicket från “Billpay” har tidigare fått betalningskrav från Telefonihuset, via Billmate, och har därmed blandat ihop de snarlika företagsnamnen. Billmate gick, i samband med att folk hörde av sig om detta, ut med en varning på sin hemsida där de upplyste om att “ett företag som använder namnet BillPay /.../ försöker efterlikna Billmates varumärke och på så sätt begå bedrägeri.” 

Klarna äger sedan 2017 ett tyskt bolag med namnet BillPay men detta företag erbjuder inga tjänster i Sverige och är enligt Klarna endast licensierat i Tyskland, Österrike och Nederländerna.

Bestrid felaktiga fakturor

Konsumentverket har fått in drygt hundra anmälningar och klagomål om “Billpay” och uppmanar konsumenter att alltid bestrida fakturor som man anser är felaktiga. 

Får du en felaktig faktura så bestrid den per mejl så får du bevis på vad du skickat och när. Detsamma gäller om räkningen går vidare till inkasso eller Kronofogdemyndigheten. Det är företagets ansvar att bevisa att det finns ett giltigt avtal mellan er, och så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte någon betalningsanmärkning. 

Hos Hallå konsument eller Telekområdgivarna kan du få gratis vägledning om du känner dig osäker. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.