Taxi Helsingborg vill inte ersätta sin kund, trots att deras chaufför körde fel.

Taxibolaget ersätter inte merkostnaderna för den uteblivna resan

Uppdaterad
Publicerad
Trots att Taxi Helsingborgs chaufför körde fel och Anki Swartz tvingades lägga ut 1 600 kronor extra för en ny akut taxiresa vill bolaget inte ersätta henne. De menar att Anki haft för kort framförhållning när hon beställde taxiresan.

Anki Swartz från Helsingborg missade sitt tåg till Stockholm i oktober, när taxin som skulle ta henne till tågstationen inte dök upp. En resa på ca 7 min som skulle kosta runt 200 kronor. Hon beställde då en ny som fick köra henne till nästa anslutning i Hässleholm, vilket istället kostade henne 1 600 kronor.

Men taxibolaget vill inte ersätta Anki.

Taxin körde fel – vill inte ersätta

Trots att Anki Swartz tidigare fått mejl  från taxibolaget där de ber om ursäkt och skriver ”vi hoppas att er nästa resa med oss håller den service vi utlovar våra kunder”, så vänder nu Tommy Edlund, VD för Taxi Helsingborg, på steken och menar på att ansvaret ligger på kunden.

– I det här fallet har vår förare åkt till fel upphämtningsadress och tiden var alldeles för snäv för oss att kunna rätta till det felet. Därför gör vi bedömning att man har för kort framförhållning innan tåget går, säger han.

Detta om en snäv tidsram är dock inte något som nämnts när företaget tidigare återkopplat från deras kundtjänst till Anki Swartz via mejl. Där har man istället svarat:

”Eftersom jag anser att vi brustit i vår leverans vill jag erbjuda 500 kronor i resecheckar”.

Rekommenderar god marginal

Tommy Edlund menar att de i deras information alltid rekommenderar att man ska ha god marginal och inom det här området i Helsingborg ska taxin till tågstationen bokas minst 45 minuter innan avgång.

Taxi Helsingborg vill alltså inte stå för Ankis extrakostnader för taxin på 1600 kronor plus de 99 kronor hon lagt ut för tågbiljetten hon inte kunde använda. Hon erbjuds endast resecheckar på en summa av 500 kronor som kompensation för den taxiresa som inte blev av.

– Den här resechecken är good will från vår sida, säger Tommy Edlund.

Har du fått problem på en resa? Kontakta Plusredaktionen!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet