Butikskedjan Expertgår i konkurs. Foto: Scanpix

Kunder drabbas av konkursen

Uppdaterad
Publicerad

De kunder som handlat varor i Experts helägda butiker drabbas också av konkursen.

Experts kunder som handlat varor i butikerna kan drabbas på olika sätt . Det gäller både garantier på varor, öppet köp, presentkort och öppet köp. Konsumentverket har gjort en sammanställning av vad som gäller efter Experts konkurs. Konsumentsverkets sammanställning.

På Experts hemsida skriver bolaget att man inte längre har möjlighet att ta emot reklamationer. Inte heller öppet köp eller bytesrätt gäller för varor som köpts före eller efter konkursen.

Expert i konkurs

Experts egna garantier gäller varken för varor som köpts före konkursen eller för varor som köpts efter. Kunder hänvisas i stället till varans tillverkare och deras eventuella garantier.

Inte heller presentkort som utfärdats av Expert gäller längre. Den som vill ha ersättning för sådant hänvisas till att ta kontakt med konkursförvaltaren, advokat Michael Levin från Hamilton advokatbyrå i Stockholm.

Experts kundtjänst kommer att hållas öppen ”under en övergångsperiod” för kunder som har frågor, skriver företaget på sin hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Expert i konkurs

Mer i ämnet