Foto: Knivsta kommun

Politisk tvist om butikskedja

Publicerad

Matbutik vid infarten till Alsike, eller inte? En av Knivsta kommuns riktiga långbänkar dammas av när politikerna i samhällsutvecklingsnämnden sammanträder på måndag.

– Spännande om vi kan upprätthålla en strategi som vi har varit eniga om, säger Peter Evansson (S), andre vice ordförande i samhällsutvecklingsnämnden.

– Vi måste vara trovärdiga mot företagare. De måste kunna lita på att inställning vi haft från början gäller, säger Klas Bergström (M), ordförande i samhällsutvecklingsnämnden.

Fråga som hängt med sedan 2014

Ja, frågan om företaget Lidls etablering i Knivsta har hängt med sedan 2014, men har mestadels legat på is. Nu ska den upp till diskussion igen och på måndag väntas samhällsutveckling säga ja eller nej.

Butikskedjan hade tidigare ett markanvisningsavtal, men det löpte ut 2016. Under processen har det också kommit en ny översiktsplan som ritat om spelplanen.

– Översiktsplanen säger att vi ska fokusera på ett tydligt centrum för att möjliggöra för en bättre service för medborgarna, säger Peter Evansson.

Kommer att rösta nej

Han menar att en Lidlbutik i Alsike skulle dra isär handeln för mycket och gå emot intentionerna i översiktsplanen.

Förutom översiktsplanen anser han nya ledningar i marken skulle fördyra bygget att det inte skulle bli lönsamt.

– Vi kommer att att rösta nej till förslaget att lägga en butik här.

Klas Bergström (M), anser att kommunen ska stå fast vid ursprungsplanen.

– Det är bra med konkurrens – att konsumenterna kan välja mellan olika butiker. Det finns utrymme, vi är en växande kommun. Dessutom skulle en butik i Alsike vara bra för de som bor i Långhundra eftersom de skulle slippa åka in till Knivsta.

På Lidl är man fulla av optimism trots att processen pågått sen 2014.

– Vi tror absolut på ett positivt besked säger, Petra Whitehead, press- och pr-ansvarig.

På måndag kväll vet vi var affärsplanerna tar vägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.