Slutbetygen är satta på årets studenter.
Men det har inte varit helt som vanligt för lärarna att sätta betyg då större delen av vårterminen leddes på distans. Tack vare att större delen av underlaget redan fanns från höstterminen anser lärare som vi pratat med att de kunnat sätta rättvisa betyg.
Men för de elever som väntat till sista terminen för att ta sista rycket i de ämnen där de kanske legat efter, har distansundervisningen i vissa fall försvårat kompletteringen.
– Där har jag mentorselever som inte har klarat av den här distansundervisningen och som inte kommer att ha ett betyg. De kommer alltså inte att ha sin gymnasieexamen när de går ut, säger Maria Borràs, som är språklärare på Vägga Gymnasieskola i Karlshamn, och även programsamordnare för samhällsvetenskapliga programmet.
Distans även svårt för lärare
Det kan inte bara upplevas svårt för eleven att visa vad den kan genom en datorskärm. Det kan även kännas krångligt för läraren att planera lektionen.
– När du har eleverna i klassrummet märker du deras reaktioner. Det gör man inte nu och då kan man känna sig lite frustrerad och undra 'hur gick det här, gick det här hem och vad tyckte dem', menar Ulf Andersson, även han lärare på Vägga Gymnasieskola i bland annat historia, samt programsamordnare för Ekonomiprogrammet.