– Det är klart att det blir en utmaning med de lokaler vi har i dag, som är ganska fulla och begränsade. Men vi får se möjligheterna också, man kanske kan vara utomhus mer eller ha mer teori. En utmaning, men vi ska kunna lösa det, säger Ulrika Lundin, rektor på Snäckebacksskolan i Ronneby.
Kommunernas planeringsarbete är i full gång. När höstterminen drar igång nästa år finns 100 extra timmar på schemat i ämnet idrott och hälsa, fördelade på årskurserna 6 till 9. En utökning som Skolverket menar motsvarar cirka 1000 heltidstjänster och ett ökat årligt behov av idrottshall med cirka 70 timmar per skolenhet.
Högstadieelever rör sig mindre
På Snäckebacksskolan i Ronneby är det redan i dag hårt tryck på idrottshallarna. Den nya sporthallen väntas inte stå färdig förrän tidigast 2020, och precis som på många andra ställen råder det brist på idrottslärare.
– Vi kan inte lägga på lärarna fler timmar än vad de har i dag, utan då måste vi hitta fler idrottslärare, säger Ulrika Lundin.
Satsningen som görs på idrott och hälsa i högstadiet motiveras av att eleverna då tenderar att bli allt mer stillasittande.
– Vid ungefär 12-13-årsåldern märker vi att eleverna hoppar av sitt föreningsidrottande. Då är det viktigt att vi kan svara upp mot det behovet i skolan, säger Tomas Eriksson, idrottslärare.
– Om man jämför med den låg- och mellanstadieskola där jag tidigare var rektor märker jag att här är det vanligare att eleverna struntar i att vara med på idrotten, eller glömmer sina kläder hemma oftare, säger Ulrika Lundin.