Tunstalls vd Johan Lenander kommenterar problemen med företagets trygghetslarm i Sverige och kommunernas ersättningskrav. Foto: SVT

Larmföretaget om kaoset: ”Ytterst tråkigt att det har inträffat”

Uppdaterad
Publicerad

Problemen med flera timmars väntetider har drabbat personer med trygghetslarm i hela Sverige. Nu kommenterar operatören Tunstalls vd, Johan Lenander, larmkaoset och ersättningskraven från kommunerna.

Det var den 7 oktober som problemen började. Personer med trygghetslarm runtom i landet drabbades av långa väntetider när de tryckte på larmknappen.

Kaoset startade när operatören Tunstall bytte larmplattform.

De otrygga trygghetslarmen

– Det är ytterst tråkigt att det har inträffat. Och vi tillsätter alla resurser vi kan för att säkra driften, säger företagets vd Johan Lenander.

Krävs på ersättning

Flera kommuner kräver ersättning av bolaget för problemen som larmkaoset orsakat. En av dem är Sölvesborgs kommun.

– Det här är väldigt allvarligt för oss. Det är viktigt för oss att skapa trygghet och det kan vi inte göra just nu, har Annelie Kjellström, chef på omsorgsförvaltningen i Sölvesborg, tidigare sagt till SVT.

Larmföretaget om kraven

Men larmföretaget Tunstall vill inte uttala sig om kommunernas ersättningskrav.

– Vi kommer att gå igenom respektive fall med våra kommuner och kunder och titta på våra avtal i en gemensam dialog. Så det kan jag inte kommentera utöver det, säger Johan Lenander.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet