”Vatten trängt in, och frusit till is på grund av rådande kyla, i en kopplingsbox och med det har kablage skadats”, säger regionens IT direktör. Foto: SVT

Problem med 1177 lösta – ”felet åtgärdat”

Uppdaterad
Publicerad

De problem med e-tjänster och telefoni hos 1177 vårdguiden som uppstod på tisdagskvällen ska nu vara åtgärdade.

– 1177-tjänsterna ska nu vara tillgängliga, meddelar Region Dalarnas IT-direktör Anders Hult på torsdagsmorgonen.

Problemen gjorde att användare saknade åtkomst till nationella e-tjänster såsom födelseanmälan, eRecept, journal via nätet, webbtidbokning samt vårdval via 1177.

Skadade kablar

Problemen började under tisdagskvällen och berodde på att kommunikationslänken för att ansluta till ett antal nationella tjänster som primärt används av vården i region Dalarna har haft problem.

– Enligt vår leverantör har vatten trängt in, och frusit till is på grund av rådande kyla, i en kopplingsbox och med det har kablage skadats, skriver IT direktör Anders Hult i ett mejl till SVT Dalarna.

Telefoniproblem

Det gick inte heller att ringa till 1177 i Dalarna. De samtalen kunde dock kopplas till andra regioner.

Enligt 1177.se är det fortfarande problem med e-tjänsterna, men det ska bero på en fördröjning i uppdateringen enligt IT-direktören.

– Enligt den information jag fått så är felet nu åtgärdat, säger Anders Hult.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.