Av de 26 anmälningar som kom in mot mäklare i Dalarna 2020 handlade åtta om lockpriser, enligt statistik som Nyhetsbyrån Siren sammanställt. Foto: Fredrik Sandberg/TT och SVT Design

Anmälningar om mäklarfusk i Dalarna fördubblades 2020

Uppdaterad
Publicerad

Den som är missnöjd med hur en mäklare har skött sitt arbete kan anmäla mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Under 2020 kom det in 26 sådana anmälningar mot mäklare i Dalarna – mer än dubbelt så många som tidigare år.

Det vanligaste klagomålet gäller lockpriser, både på nationell nivå och i Dalarna.

– Men det är också det svåraste klagomålet att få rätt i, för det kan vara svårt för disciplinnämnden att bevisa att mäklaren medvetet har satt ett för lågt pris. Det kan också svänga fort på bostadsmarknaden som vi har sett nu under coronapandemin då priserna har stigit snabbt, säger FMI:s kommunikationsansvarige Anders Astonsson.

Mer pålästa konsumenter

Upplever du att det förekommer allt mer fulspel i branschen, eller är det konsumenterna som har blivit mer medvetna om sina rättigheter?

– Jag skulle nog säga det sistnämnda. Det är ganska lätt att kolla upp sina rättigheter och skyldigheter numera, och ganska lätt att hitta hur man kan skicka in en anmälan via nätet. Men mycket av ansvaret för att undersöka bostadens skick ligger faktiskt på köparen snarare än på mäklaren, säger Astonsson.

Liten andel fälls

Under 2020 har tre mäklare i Dalarna fällts av FMI:s disciplinnämnd. Två av dem fick varningar och en fick sin titel som registrerad mäklare återkallad, dock har återkallelsen överklagats. Men många av 2020 års anmälningar väntar fortfarande på handläggning.

Har du drabbats av misstänkt mäklarfusk, eller upplevt något annat märkligt i samband med ditt bostadsköp? Tipsa då gärna oss på dalarna@svt.se.

De 15 vanligaste klagomålen till FMI (antal i Sverige 2020)

Visa
  1. Marknadsföring – lockpris 692
  2. Budgivning 198
  3. Mäklarens bristande kommunikation 149
  4. Marknadsföring – övrigt 121
  5. Mäklarens råd-/upplysningsskyldighet 109
  6. Övrigt 92
  7. Objektsbeskrivning 86
  8. Kontrakt och kontraktsskrivning 72
  9. Mäklarens kontrollskyldighet 50
  10. Diskriminering 37
  11. Visning 31
  12. Mäklarens handel med fastigheter 27
  13. Uppdragsavtal 24
  14. Info om köparens undersökningsplikt 21
  15. Anbudsförteckning 20

Sammanställning: Nyhetsbyrån Siren

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer