*1971 – Flygentusiaster i Rörbäcksnäs anlägger ett litet sportflygfält vid Mobergskölen mellan byn Rörbäcksnäs och Hundfjället i de västra delarna av Sälenfjällen.
*10 september 2008 – En teknisk rapport beställd av Sälenfjällens flygklubb visar att det går att bygga ut sportflygfältet till en fullstor flygplats. Senare lämnas en ansökan in om miljötillstånd för bygget.
*11 februari 2013 – Mark- och miljödomstolen ger miljötillstånd till att bygga och öppna flygplatsen i Sälenfällen. Beslutet överklagas inte.
*September 2014 – Trafikverket påbörjar via konsult arbetet med s.k. samlad effektbedömning för flygplatsen.
*2015 – Effektbedömningen fastställs av Trafikverket. Den visar att investeringen är mycket olönsam. Bakgrundsrapporten förblir utkast.
*2015 – Trafikverket påbörjar slutförande av bakgrundsrapporten med hjälp av samma konsult och en till.
*Maj 2016 – Trafikverket avbryter arbetet med slutrapporten när den är nästan färdig.
*Juni 2016 – Konsulten slutför rapporten på eget initiativ.
*29 maj 2017 – EU-kommissionen godkänner det statliga investeringsstödet på 250 miljoner kronor som regeringen beslutat om tre år tidigare. Resten av investeringen på närmare en miljard kronor ska bekostas av privata svenska och norska företag verksamma främst inom turismen i Sälen och i Trysil.
*10 oktober 2017 – Första spadtaget tas för utbyggnaden av flygplatsen av bland annat näringsminister Mikael Damberg (S).
*7 september 2019 – Den utbyggda landningsbanan, 2500 meter lång, och den nybyggda terminalbyggnaden vid Scandinavian Mountains Airport visas upp för runt 2500 personer vid företagets öppet hus.
*22 december 2019 – Det första planet väntas landa på nya flygplatsen i Sälenfjällen. Enligt tidtabellen ska första planet komma från Malmö. Under den kommande vintern ska flygplatsen enligt planerna trafikeras av flygbolaget BRA med fem svenska destinationer och av SAS med trafik från London, Köpenhamn och Ålborg.