Hör entusiaster och kritiker uttala sig om flygplatsens vara eller icke vara genom åren. Foto: SVT

År av klimatdebatt, förhoppningar och EU-beslut – här är historien om flygplatsen i Sälen

Uppdaterad
Publicerad

Nu invigs flygplatsen i Sälen. Men det har varit långt ifrån en spikrak resa till internationell fjällflygplats.

Det var ett gäng entusiaster som först anlade det lilla sportflygfältet i Sälenfjällen redan på 70-talet. Få anade nog då att det några decennier senare skulle inledas ett arbete för att skapa en stor flygplats med internationella flyglinjer på platsen.

Men det var precis vad som hände. Mot slutet av 00-talet inleddes undersökningarna om det var möjligt att anlägga en större flygplats och därefter har det rullat på med både med- och motgångar.

I klippet ovan ser du hur flygentusiaster och ministrar likväl som kritiker som uttalat sig genom åren på väg mot en internationell flygplats.

Sälens flygplats

*1971 – Flygentusiaster i Rörbäcksnäs anlägger ett litet sportflygfält vid Mobergskölen mellan byn Rörbäcksnäs och Hundfjället i de västra delarna av Sälenfjällen.

*10 september 2008 – En teknisk rapport beställd av Sälenfjällens flygklubb visar att det går att bygga ut sportflygfältet till en fullstor flygplats. Senare lämnas en ansökan in om miljötillstånd för bygget.

*11 februari 2013 – Mark- och miljödomstolen ger miljötillstånd till att bygga och öppna flygplatsen i Sälenfällen. Beslutet överklagas inte.

*September 2014 – Trafikverket påbörjar via konsult arbetet med s.k. samlad effektbedömning för flygplatsen.

*2015 – Effektbedömningen fastställs av Trafikverket. Den visar att investeringen är mycket olönsam. Bakgrundsrapporten förblir utkast.

*2015 – Trafikverket påbörjar slutförande av bakgrundsrapporten med hjälp av samma konsult och en till.

*Maj 2016 – Trafikverket avbryter arbetet med slutrapporten när den är nästan färdig.

*Juni 2016 – Konsulten slutför rapporten på eget initiativ.

*29 maj 2017 – EU-kommissionen godkänner det statliga investeringsstödet på 250 miljoner kronor som regeringen beslutat om tre år tidigare. Resten av investeringen på närmare en miljard kronor ska bekostas av privata svenska och norska företag verksamma främst inom turismen i Sälen och i Trysil.

*10 oktober 2017 – Första spadtaget tas för utbyggnaden av flygplatsen av bland annat näringsminister Mikael Damberg (S).

*7 september 2019 – Den utbyggda landningsbanan, 2500 meter lång, och den nybyggda terminalbyggnaden vid Scandinavian Mountains Airport visas upp för runt 2500 personer vid företagets öppet hus.

*22 december 2019 – Det första planet väntas landa på nya flygplatsen i Sälenfjällen. Enligt tidtabellen ska första planet komma från Malmö. Under den kommande vintern ska flygplatsen enligt planerna trafikeras av flygbolaget BRA med fem svenska destinationer och av SAS med trafik från London, Köpenhamn och Ålborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygplatsen i Sälen

Mer i ämnet