Kommunikationssystemet Rakels brist på täckning i det branddrabbade området försvårade insatsen. Foto: SVT, TT

Brister i kommunikationssystem försvårade insatsen: ”Blev viss osäkerhet”

Uppdaterad
Publicerad

Dålig täckning i kommunikationssystemet Rakel försvårade insatsen vid Trängslet i Älvdalen. Först efter ungefär en vecka kunde problemen lösas.

– Insatsen hade blivit enklare om det hade fungerat från start, säger räddningsledare Johan Szymanski.

Uppdraget med skogsbranden i Trängslet börjar vara över för räddningstjänstens del. På fredag ska överlämningen till markägaren Fortifikationsverket vara klar och runt lunchtid samma dag siktar Mora brandkår på att backa in sina bilar på brandstationen. Det innebär att det nu skapas utrymme för reflektion kring insatsen.

Kommunikationssystem saknade täckning

Men något som redan kan konstateras ha fungerat mindre bra är kommunikationssystemet Rakel, som hade dålig täckning i området. Något som SVT tidigare rapporterat om.

Skogsbranden i Trängslet

– Det gjorde att det blev en viss osäkerhet kopplad till säkerhet, säger räddningsledare Johan Szymanski.

Trodde att personal var nödställd

Framför allt, förklarar Szymanski, gjorde kommunikationsbristen det svårt för ledningen att få in lägesrapporter och skicka ut information. Det ledde bland annat till att man vid ett tillfälle ryckte ut akut för att rädda ett antal personer i personalen i tron om att de var nödställda.

– Vi fick reda på att de behövde hjälp där och trodde att de var skadade. Men det visade sig att de mådde bra men behövde hjälp med att ta sig därifrån. Om Rakel hade fungerat hade vi inte behövt larma längs hela kedjan på det sättet som vi gjorde, säger Szymanski.

Säkrade tidigt andra kommunikationsvägar

Att kommunikationssystemet inte skulle fungera optimalt i området var man dock medveten om redan från start. Därför säkrade man tidigt andra kommunikationsvägar.

– Vi såg till att ha försvarets satellittelefoner och gjorde också ett system med ordonnans där motorcyklister skulle kunna köra ut meddelanden ifall det skulle bli kris. Men det behövde vi aldrig använda, säger Szymanski.

Dröjde flera dygn innan antenn sattes upp

Ungefär en vecka in i insatsen löstes täckningsproblemet genom att MSB satte upp en ny antenn i Särna. Samtidigt förbättrades mobiltäckningen med en ny mast på samma plats. En snabbare lösning hade dock gynnat släckningsarbetet, menar Szymanski.

– Det hade blivit enklare om Rakel hade fungerat från start, men utgången hade inte varit en annan, säger han.

Vill undvika liknande problem i framtiden

Nu hoppas Szymanski på att MSB ska få fram en lösning för att undvika liknande kommunikationsproblem under kommande insatser.

– Man får titta på hur man ytterligare kan förstärka täckningen på den här typen av platser, säger han.

Kommunikationssystemet Rakel orsakade problem även under den stora skogsbranden i Västmanland 2014.

Fakta: Rakel

Kommunikationssystemet Rakel är till för kommunikation mellan medarbetare inom olika samhällsviktiga funktioner.

Systemet används av cirka 550 organisationer i Sverige, bland annat myndigheter, polisen, försvarsmakten, länsstyrelser och kommuner.

MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, har ansvaret för Rakel.

Källa: MSB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skogsbranden i Trängslet

Mer i ämnet