Det var vid lunchtid som en grupp på fem personer kom in i butiken. Några av dem satte sig och fikade i butikens café-del medan de andra plockade på sig varor. De ville sedan växla en tusenlapp. Personerna ska då ha blivit arga och börjat tjafsa med personalen om pengarna. De lämnade ifrån sig åtminstone en del av sakerna men gick sedan iväg utan att betala för fikat.
– De höll på jättelänge, de gjorde allt för att personalen skulle gå ifrån kassan, säger Annica Skoglund som är ägare för butiken.
Personalen chockades
När Annica Skoglund kom till butiken möttes hon av uppriven och chockad personal. Eftersom det inte var ett pågende brott och hon inte bedömde det som akut ringde hon inte 112. Hon ringde däremot polisen på 114 14 för att anmäla händelsen. Hon ville också varna polisen så att andra butiker inte skulle utsättas för samma sak.
Då fick hon sitta i telefonkö i över tre timmar, sedan bröts samtalet.
– I stället för att ta hand om min personal fick jag lägga tid på att vänta i telefon, säger Annica Skoglund.
”Går inte att få hjälp”
Efter att det första samtalet brutits ringde hon en andra gång. Den gången fick hon sitta i telefonkö i drygt tre timmar och inte heller då fick hon något svar innan samtalet bröts.
– Det här känns nästan som ett värre övergrepp än själva rånförsöket, att inte kunna komma fram till polisen och anmäla det här – det går inte att få hjälp, säger Annica Skoglund.
LÄS MER: Chefen för polisens kontaktcenter: ”Så ska det inte vara”
LÄS MER: Polisen: ”Det kan vara långa telefonköer”