Från och med år 2010 slutade Transportstyrelsen att inkludera självmord i statistiken och sedan dess är 2011 det år då flest personer omkom i trafiken. Hela 319 dödsfall registrerades då. Men det är tyvärr en nivå som 2018 års siffror nu börjar närma sig.
2018 – ett svart år på vägarna
Under årets första elva månader har, enligt preliminära uppgifter, 287 personer dött i trafikolyckor på svenska vägar. Flera uppmärksammade dödsolyckor har inträffat i december så den siffran kommer att ha stigit när året är slut. I Transportstyrelsens nollvision finns ett delmål om högst 220 omkomna i trafiken år 2020.
– Skälet till att det ser ut på det här viset är att trafiken fortfarande ökar i vårt samhälle. Och med mer trafik blir det mer olyckor, säger Matts-Åke Belin, trafiksäkerhetsexpert vid Trafikverket.
Flera dödsolyckor i veckan
Bara den senaste veckan har flera olyckor med dödlig utgång inträffat runt om i Sverige:
• I måndags avled två äldre kvinnor när två personbilar krockade på E4 utanför Gnarp i Gävleborgs län.
• På måndagskvällen blev en man i 50-årsåldern ihjälkörd när han var ute och motionerade i Ydre kommun i Östergötland. Föraren smet men greps senare av polis.
• I tisdags dog en man i 60-årsåldern när han körde in i en lastbil som välte framför honom på E22 utanför Bromölla i Skåne.
• I torsdags omkom två kvinnor i 60-årsåldern när en personbil, enligt uppgifter till SVT, skulle köra om tre hästekipage på E45 utanför Brunflo i Jämtland och krockade med en timmerbil.
• Samma dag blev en man i 90-årsåldern påkörd i Helsingborg i Skåne. Mannen dog och bilens förare smet från platsen.
• På torsdagskvällen klämdes också en fyraårig pojke ihjäl mellan en personbil och en husvägg i Bjuv i Skåne.
• Under lördagen dog en man efter en frontalkrock i Arvika i Värmland. I bilen färdades också en kvinna och ett spädbarn.
Uppgifterna i artikeln kommer från Transportstyrelsen och bygger på polisens rapportering av personskadeolyckor till informationssystemet Strada.