Efter att en 14-årig flicka blivit ihjälkörd av en notorisk rattfyllerist sa Morgan Johansson (S) att straffen för rattfylleri skulle skärpas. Nu är regeringen ett steg närmare att lägga fram det nya lagförslaget. Starta klippet för att höra mer. Foto: TT/SVT

Regeringen förbereder skärpta straff för rattfyllerister

Uppdaterad
Publicerad

Efter att en 14-årig flicka kördes ihjäl av en notorisk rattfyllerist i Orsa för drygt två år sedan lovade justitieministern skärpta straff för rattfyllerister och återfallsförbrytare i trafiken. Två utredningar har tillsatts, men än så länge har lagen inte blivit ändrad. Under 2021 ska förslag på skarpare lagstiftning läggas fram, uppger nu justitieminister Morgan Johansson (S).

Skärpta straff och fler verktyg för att kunna upptäcka påverkade förare i trafiken – det har poliser i region Bergslagen efterlyst den här veckan när vi på SVT Dalarna, Örebro och Värmland satt fokus på drog- och alkoholrattfylla.

Vi har bett justitieministern Morgan Johansson (S) om en intervju för att följa upp hur det går men istället har vi fått ett skriftligt svar:

”Regeringen har tillsatt flera utredningar som ska titta på straffskalan för grovt olovlig körning, rattfylleri samt effektivare kontroller av yrkestrafiken. Den sistnämnda ska analysera förutsättningarna att införa sållningsprov i trafiken för att hitta personer som kör narkotikapåverkade.”

Lagförslag läggs fram

Utredningen om straffskalan blev klar i november 2019 och den obligatoriska remissrundan är avslutad. På regeringskansliet bereds nu ärendet så att man ska kunna lägga fram ett lagförslag om skärpta straff.

“Regeringen kommer att lägga förslag på skärpt lagstiftning under året.”, skriver justitieministern.

Narkotikatest kan förenklas

Att upptäcka och lagföra narkotikapåverkade förare är ganska krångligt idag. Det finns ingen motsvarighet till blåstest för alkohol som kan avslöja narkotikapåverkan, utan polisen måste först göra ett så kallat ögontest på en förare som misstänks vara narkotikapåverkad. Om misstänkarna kvarstår även efter det får de ta med personen till sjukhus för ett blodprov, som i sig oftast tar några dagar att analysera.

I våra grannländer Norge, Finland och Danmark har polisen möjlighet att ta salivprov direkt ute på vägen för att kolla eventuell narkotikapåverkan.

I klippet hör du hur mycket straffet föreslås höjas för rattfyllerister i trafiken.

Påverkade förare på våra vägar – vad har du varit med om?

P • Detta har varit ett problem länge. Det de flesta inte förstår när det gäller brott är att det inte är polisen som avgör vem som häktas eller vilket straff de får. Det är politiker som måste ställas till svars. Poliser vet exakt vilka det är som kör regelbundet rattfulla. Det enda de kan göra är att vänta på att en olycka händer. Hur känns det som polis egentligen? Detta är ett stort landsbygdsproblem vilket förmodligen är anledningen till att stockholmsboende politiker inte gör mer åt saken. Jag rekommenderar P1-dokumentären Döden på vägen.

Pinnat inlägg

Godmorgon! Den här veckan uppmärksammar SVT i Örebro, Värmland och Dalarna problemen med drograttfylleri och rattfylleri på vägarna i polisområde Bergslagen.

Har du varit med om något du vill berätta? Skriv då gärna om det här i vår chatt.

Vill du att en reporter ska kontakta dig? Skriv då även i vårt formulär.

Nu avslutar vi den här chatten vilket innebär att ni inte längre kan göra några inlägg. Tack för ert engagemang och för era inlägg!

Lisa • Ta körkortet DIREKT vid drog - och alkoholtullar!!!

Marie Danielsson • Att åka rattfull är att åka omkring med ett mordvapen i sin hand. Dessutom ovanpå detta bli "förlåten " för att man är alkoholist, oavsett om man har skadat eller kört ihjäl en människa. Absurt!! Skulle uppskatta om poliskåren pressade våra politiker till lagändring. Det är ni som möter verkligheten och ser vad dessa rattfyllerister åsamkar andra människor för livsskador.

Anna w • jag kör varje dag bil utan körkort och med droger i kroppen. jag skulle vilja påstå att jag kör bil bättre än vad många andra gör. jag blinkar, jag respekterar högerregeln osv.

Berit • Jag kör tur retur mellan Värmland och Stockholm varje vecka och ser ofantligt många som gör galna omkörningar, har ryckigt tempo, i ofta alldeles för höga hastigheter. På några år har lastbilskonvojerna ökat markant. Saknar fler trafikpoliser, kontroller och hårdare lagstiftning för vägfylla av olika slag.

SN • Man kan verlkigen inte förstå hur vi kan ha så otroligt låga straff för sånt här. Det är något som är HELT fel i bestraffningen. Man ser de skyldiga leva fritt på stan igen efter väldigt kort tid inlåsta och lever vidare som innan de åkte fast. Hur många skall de få köra ihjäl?
Snälla gör något

Nisse • Ett drogfyllo som sitter inne kan inte köra ihjäl någon, betydligt längre fängelsestraff tack!

alexander • Situationen är fantastiskt jämfört med för 40 år sedan

Carin • Jag vill påpeka en viktig sak när det gäller trafikbrott: det är också en politisk fråga som måste lösas här. Det är inte automatiskt så att det endast är en polisiär fråga att lösa problemet med trafikbrott. Även rättsväsendet står handfallna inför t ex problemet återfallsförbrytare när det gäller trafikbrott. Det måste till en skyndsam politisk lösning på problemet med påverkade förare och också återfallsförbrytare. Man måste inse att bilen blir till ett mordvapen i händerna på påverkade och olämpliga bilförare.
Dett handlar inte bara om grovt oansvarigt och likgiltigt beteende när man kör ihjäl alt. svårt skadar andra människor. Det kan också röra sig om högst medvetna och uppsåtliga brott som begås, i likhet med andra brottsrubriceringar som t ex mord. Tycker att detta glöms bort i debatten. Naiviteten är stor när trafikbrott diskuteras. Ingen skulle komma på tanken att t ex säga att ett 'vanligt' mord skulle vara 'oansvarigt' eller ha skett av 'oaktsamhet'.
Vi behöver förändra vår syn på vilka trafikbrottslingar egentligen är: grova förbrytare som ständigt återfaller i brott.

Tipsa oss!

Har du varit med om någonting som är kopplat till drog- eller alkoholrattfylla? Vill du dela med dig av din historia? I så fall vill vi på SVT komma i kontakt med dig.

Skriv till oss här, så kanske våra reportrar hör av sig för en intervju för att gå vidare med din historia/ditt tips: Länk till enkäten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hur kunde det hända?

Mer i ämnet