”Vi har aldrig några garantier”, säger Birgitta Sacrédeus (KD), men regionen hoppas att regeringen skjuter till pengar för färdigställandet när man själva nu miljonsatsar på att få igång projektet.

Regionen tar smala Idre-vägen i egna händer – lägger miljoner på att få igång arbetet

Uppdaterad
Publicerad

Nu tar Region Dalarna själva tag i upprustningen av den smala vägen mellan Särna och Idre. Efter att inte ha fått något besked från regeringen om mer pengar lägger regionen egna pengar för att dra igång projektet. Förhoppningen är att man vid nästa länsplan ska få de pengar som krävs för att slutföra projektet.

– Vi finansierar så att vi ska få snurr på det, så att den sträckan börjar planeras och då gör vi det med egna medel, säger Birgitta Sacredeus (KD). 

Regionen kommer att skjuta till 15-20 miljoner kronor till den omdebatterade vägsträckan mellan Särna och Idre. Vägen har kritiserats för att vara för smal och farlig, men i regeringens tilldelning till Dalarnas nya länsplan fanns inte utrymme för alla projekt som regionen ansåg nödvändiga. Regionen har krävt mer pengar för att både ha utrymme för att rusta riksväg 66 vid Smedjebacken och riksväg 70-sträckan vid Idre-Särna, men kravet har mötts av kalla handen.

Därför har regionens utvecklingsnämnd nu sagt att regionen på egen hand finansierar en start av projektet med sträckan Idre-Särna och att de 15-20 miljonerna för planläggningsprocessen tas från egen budget.

Vägen mellan Särna och Idre

– Vi får ta det av vår budget, helt enkelt. Vi har påbörjat budgetarbetet för 2023 och då lägger vi in de pengarna där, säger Birgitta Sacrédeus (KD) som är regionråd med ansvar för regional utveckling.

15-20 miljoner för planläggningen av sträckan

Regionen har kommit överens med Trafikverket om en avsiktsförklaring där regionen finansierar kostnaderna för själva planläggningen av sträckan. Förhoppningen är sedan att regeringen lägger de pengar som krävs för det fortsatta arbetet med ombyggnaden när det är dags för revidering av länsplanen 2026. Enligt Birgitta Sacredéus handlar det om ungefär 200 miljoner kronor som krävs för att sedan slutföra arbetet.

Men finns det inte en risk att regionen lagt de här pengarna och att ni sedan inte får mer pengar?

– Vi har aldrig några garantier. Det kan ju bli så, omvärlden är osäker. Men det viktiga är att vi inte glömt bort sträckan och att Trafikverket finns med i det här. De förstår att vi menar allvar från regionen och vi vill verkligen få det projektet i hamn, säger Sacrédeus.

Region Dalarnas förhoppning är att byggnationen ska kunna påbörjas 2029-2030. Alla partier i utvecklingsnämnden utom Centerpartiet röstade ja till förslaget om finansieringen. Den 11 april tas det upp för beslut i regionstyrelsen.

I en skriftlig kommentar förtydligar Joakim Storck (C), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden, varför Centerpartiet inte röstade ja till förslaget:

”Centerpartiet anser att beslutet inte garanterar att vägsträckan Särnaheden-Idre byggs då osäkerheten om finansiering är allt för stor. Dagens beslut innebär att i storleksordningen 120 miljoner kronor saknas. Huruvida dessa medel kommer att finnas tillgängliga innan 2033 är högst oklart.

Centerpartiet yrkade därför på att genomförande av projektet Rv70 Särnaheden-Idre i sin helhet skulle skrivas in i länsplanen. Det skulle garantera byggstart senast 2030 och färdigställande av projektet i sin helhet inom planperioden fram till 2033.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vägen mellan Särna och Idre

Mer i ämnet