Sohrab Fadai: ”Återigen blir den manliga tystnaden pinsamt uppenbar”

Uppdaterad
Publicerad

Nu riktar Företagarna Dalarnas regionschef stark kritik mot bristen på manligt engagemang i kampanjer mot sexuella trakasserier.

Efter att en rad kända skådespelerskor trätt fram och berättat att de blivit sexuellt utnyttjade av en av Hollywoods mäktigaste regissörer Harvey Weinstein, har även en rad offentliga personer i Sverige berättat om sina erfarenheter från mediebranschen.

#metoo

I efterdyningarna av Harvey Weinstein-skandalen har nu en hashtag med namnet ”#metoo” fått spridning på sociala medier. Nu kritiserar regionschefen för Företagarna i Dalarna bristen på manligt engagemang i debatten.

Kampanjen #MeToo

– Flödet översköljs av #metoo och återigen blir den manliga tystnaden så pinsamt uppenbar. Jag märker att ingen man i min bekantskap vågar ta upp problemet, säger Sohrab Fadai.

”Vi vågar inte prata om mansrollen”

Sohrab Fadai berättar att avsaknaden från manliga reaktioner i hans eget inlägg på Facebook, rörande kampanjen, gör honom upprörd.

– Jag märker att det nästan uteslutande var kvinnor som kommenterade och gillade inlägg gällande #metoo. Den tystnaden från män känner jag både igen och blir otroligt frustrerad av.

”Män måste våga ta upp problemet”

– Många män vågar inte prata om den här kulturen. Jag tror att vi inte vet hur de ska förhålla sig till de här diskussionerna om mansrollen. Det här är en roll som skadar både män och kvinnor.

Har du erfarenhet av sexuella trakasserier?

Mejla dina erfarenheter till dalarna@svt.se

Eller gå in och dela med dig av dina erfarenheter direkt i vår chatt.

Du får givetvis vara anonym.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet