Klippet visar tågurspårningen från ovan. Inga människor skadades men de materiella skadorna var omfattande. Spårfel och brister på loket orsakade olyckan enligt haverikommissionen. Foto: Anders DanielssonVisa alla (2)
Visa alla (2)

Tågolyckan i Ludvika: Spårfel och brister på loket orsakade urspårningen

Publicerad

Det var flera brister hos loket i kombination med spårfel som troligtvis orsakade den stora tågurspårningen i Ludvika i oktober 2017. Det framgår av haverikommissionens slutrapport om olyckan.

Det lok som spårade ur hade flera tekniska brister. Bland annat hade stötdämparna vinklats om, det var också treaxligt och kort, något som påverkade gångegenskaperna enligt haverikommisionen.

Kommissionen konstaterar också att skrivfjädrar och stötdämpare inte uppfyllde gällande krav och hjulen var nysvarvade och att det hade en mindre, men inte obetydlig inverkan.

Spårläges fel på platsen

Problemen med loket i kombination med spårlägesfel på platsen har sannolikt orsakat urspårningen enligt haverikommissionen som också menar att risken för urspårning borde ha uppmärksammats vid simulering och provkörning i samband med ombyggnaden av loket.

Höjdskillnader på spåret vid olycksplatsen är en bidragande orsak till tågurspårningen i Ludvika enligt Statens haverikommission. Foto: Statens haverikommission

Kommissionen menar även att Trafikverket borde ha uppmärksammat att det fanns en risk för urspårning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Urspårningen i Ludvika

Mer i ämnet