Foto: SVT

Trafikverket vill sänka hastigheten på flera vägar – tror du att säkerheten förbättras?

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket fortsätter att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas utformning som en del i nollvisionen. Därför presenterar de nu ett förslag som innebär en sänkning från 90 kilometer i timmen till 80 på fem sträckor i Dalarna län. Berätta vad du tänker om de sänkta hastigheterna i vår chatt.

Dalarna: Trafikverket vill sänka hastigheten på flera vägar – tror du att säkerheten förbättras?

Pinnat inlägg

Trafikverket sänker hastigheten på flera vägar – vad tänker du kring det? Förbättras säkerheten? Dela med dig här i chatten!

Sara B • När experterna tittar på en hastighetsgräns för en viss väg sitter man inte och höftar utan den gräns som experterna kommer fram till är i regel den högsta hastigheten som är mest behaglig att köra på utan att tappa kontrollen för att det går för fort. Förstår inte att det finns så många proffstyckare här som sågar detta för att de själva är FARTÄLSKARE. Själviskt! Dessutom kan inte fartdårarna köra för fort om detta kombineras med Kameror.

Anders • Precis som SMC skriver är det. Sänkt hastighet kommer att ÖKA antalet galna omkörningar! Dessutom så innebär det en ökning av trafiktätheten med drygt 12% om alla sänkte från 90 till 80! Tätare trafik ger fler olyckstillbud! Dessutom alla dessa trafikövervakningskamerorna som skapar irriterade bilister som tar STÖRRE risker vid omkörningar mellan dessa. Även alla dessa 1-2-1 vägar, de är ju bra, MEN de skapar fortkörare då man blir van med högre hastighet på trånga "mellan vajerräcken" körbanor där fartkänslan överdrivs, då känns det som man står still när man kommer ut på en bred och fin 80-väg! där man utan problem kunde fortsätta i 100.. Känslan gör en uttråkad och man kollar på mobilen istället för på vägen.
Anpassa hastighetsbegränsningarna och vägar efter omständigheter istället så kommer vi närmare nollvisionen!

Anita • Säkerheten förbättras inte, tvärtom, det blir mer stress på vägarna och fler omkörningar. Tänk om!

Johan • Va fanken... underhåll vägarna istället! Men...det är väll billigare att sänka hastigheten 😡

Curt • Att begränsa hastigheten, gör inte att dem som kör för fort ändrar sitt beteende.Det drabbar endast dem redan sköter sig i trafiken..
Sorligt är ordet..Dem skötsamma drabbas för att några tokar uppför sig illa..
Som vanligt med lagar, dem skapas på grund av laglösa, som ändå inte bryr sig..

Mia • Tycker de hastigheter som finns nu är ok, men funderar ibland då man möter bilister som vinglar fram i hög fart och inte har peil på vägen utan sin telefon, den är nog den största faran i trafiken. Har blivit omkörd på 80 väg av en sådan väg dåre med luren i handen många gånger även mötes bilister. Så lite mer koll på vad ni gör i bilen med möten och höger foten tack och blicka ut genom rutan vore bra.

Hl • Skrämmande att se hur många resonerar gällande hastighetsbegränsning, fast föga förvånande när man ser hur en del kör. Många bryr sig överhuvudtaget inte om hastighetsbegränsning eller andra trafikanters säkerhet utan kör som om dårar, jag bryr mig inte om att dom skadar sig själva men man måste visa andra trafikanter hänsyn. Givetvis minskar skaderisken med lägre hastighet.

Dick Larsson • När tilltron till hastighetsbegränsningar minskar ökar risken för andra trafikförseelser. Om hastighetsgränserna uppfattas som omotiverade faller förtroendet och följsamheten för övriga trafikregler. Harmoni i trafiken är ett bättre recept!

Degen • Detta är en styrning att få folk till kolektivtrafiken.

Johan Mora • Man får nog börja ta en ordentlig titt på dessa som skiter i hastigheterna efter vägarna och kör som om att det får bära eller brista och utsätta andra medtrafikanter och sig själv för fara. Man kan ju undra hur dessa personer fått körkort och vilken trafikskola. Vart tog visa hänsyn i trafiken vägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hastigheter på dalavägar

Mer i ämnet