Foto: TT

Hastigheten sänks till 80 på fem vägsträckor i Dalarna

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket anpassar hastighetsgränserna till vägarnas utformning. Nu presenterar de ett förslag som innebär en sänkning från 90 kilometer i timmen till 80 på fem sträckor i Dalarna län.
– Sänkta hastigheter är en effektiv och tillfällig åtgärd för att minska olycksrisken tills vi har möjlighet att bygga mitträcken där de behövs, säger Anne-Karin Grönvold strategisk planerare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Nollvisionen säger att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Länge har antalet dödade minskat men utvecklingen har planat ut de senaste åren. För att nå nollvisionens målsättning utför därför Trafikverket sedan 2008 en hastighetsöversyn över hela landet.

– Vi vill ha effektiva resor och transporter. Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. När vägens utformning tillåter det sätter vi en högre hastighetsgräns, men säkerheten måste alltid komma först, säger Anne-Karin Grönvold, strategisk planerare på Trafikverket.

Sänkt hastighet är en av flera åtgärder som skapar säkrare vägar. På lång sikt kan säkrare system byggas men på kort sikt anpassas hastightsgränserna. Förutom att det räddar liv innebär hastighetssänkningar bland annat mindre buller, koldioxidutsläpp och slitage på bilen. 

Räddar liv

– Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Vid en kollision i 80 km/tim i stället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent, säger Anne-Karin Grönvold.

Genom en anpassning av hastighetsgränserna till vägarnas utformning kan ungefär sju liv räddas varje år. Under 2019 och 2020 omkom 223 personer (preliminära siffror) på Sveriges vägar. Fram till 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighet. Eftersom att Trafikverket samtidigt bygger om vägar där säkerhetsgraden ökar kommer 120 mil statlig väg få förhöjd hastighetsgräns.

Inte helt klart än

Förslaget kommer skickas ut till dalakommunerna, Region Dalarna och polisen. I november tar Trafikverkets generaldirektör beslut om hastighetssänkningarna där ambitionen är att införa dem i början på december i år.

SVT rapporterade · Dalarna: Trafikverket vill sänka hastigheten på flera vägar – tror du att säkerheten förbättras?

Trafikverket sänker hastigheten på flera vägar – vad tänker du kring det? Förbättras säkerheten? Dela med dig här i chatten!

SVT · Jonna Björnbom

När experterna tittar på en hastighetsgräns för en viss väg sitter man inte och höftar utan den gräns som experterna kommer fram till är i regel den högsta hastigheten som är mest behaglig att köra på utan att tappa kontrollen för att det går för fort. Förstår inte att det finns så många proffstyckare här som sågar detta för att de själva är FARTÄLSKARE. Själviskt! Dessutom kan inte fartdårarna köra för fort om detta kombineras med Kameror.

Sara B

Precis som SMC skriver är det. Sänkt hastighet kommer att ÖKA antalet galna omkörningar! Dessutom så innebär det en ökning av trafiktätheten med drygt 12% om alla sänkte från 90 till 80! Tätare trafik ger fler olyckstillbud! Dessutom alla dessa trafikövervakningskamerorna som skapar irriterade bilister som tar STÖRRE risker vid omkörningar mellan dessa. Även alla dessa 1-2-1 vägar, de är ju bra, MEN de skapar fortkörare då man blir van med högre hastighet på trånga "mellan vajerräcken" körbanor där fartkänslan överdrivs, då känns det som man står still när man kommer ut på en bred och fin 80-väg! där man utan problem kunde fortsätta i 100.. Känslan gör en uttråkad och man kollar på mobilen istället för på vägen.
Anpassa hastighetsbegränsningarna och vägar efter omständigheter istället så kommer vi närmare nollvisionen!

Anders

Säkerheten förbättras inte, tvärtom, det blir mer stress på vägarna och fler omkörningar. Tänk om!

Anita

Va fanken... underhåll vägarna istället! Men...det är väll billigare att sänka hastigheten 😡

Johan

Att begränsa hastigheten, gör inte att dem som kör för fort ändrar sitt beteende.Det drabbar endast dem redan sköter sig i trafiken..
Sorligt är ordet..Dem skötsamma drabbas för att några tokar uppför sig illa..
Som vanligt med lagar, dem skapas på grund av laglösa, som ändå inte bryr sig..

Curt

Tycker de hastigheter som finns nu är ok, men funderar ibland då man möter bilister som vinglar fram i hög fart och inte har peil på vägen utan sin telefon, den är nog den största faran i trafiken. Har blivit omkörd på 80 väg av en sådan väg dåre med luren i handen många gånger även mötes bilister. Så lite mer koll på vad ni gör i bilen med möten och höger foten tack och blicka ut genom rutan vore bra.

Mia

Skrämmande att se hur många resonerar gällande hastighetsbegränsning, fast föga förvånande när man ser hur en del kör. Många bryr sig överhuvudtaget inte om hastighetsbegränsning eller andra trafikanters säkerhet utan kör som om dårar, jag bryr mig inte om att dom skadar sig själva men man måste visa andra trafikanter hänsyn. Givetvis minskar skaderisken med lägre hastighet.

Hl

När tilltron till hastighetsbegränsningar minskar ökar risken för andra trafikförseelser. Om hastighetsgränserna uppfattas som omotiverade faller förtroendet och följsamheten för övriga trafikregler. Harmoni i trafiken är ett bättre recept!

Dick Larsson

Detta är en styrning att få folk till kolektivtrafiken.

Degen
  • Väg 70 Djurås–Älvdalen
    Från E16 Djurås till väg 1024 Älvdalen
    Sänkning från 90 till 80 km/tim
     
  • Väg 66
    E16, E45 cirkulationsplats Malung till väg 1050, västra anslutningen, Köardalen

    Sänkning från 90 till 80 km/tim

  • Väg 66

    Västmanlands länsgräns till väg 50 cirkulationsplats Ludvika
    Sänkning från 90 till 80 km/tim

  • Väg 50
    Från Örebro länsgräns till­ 1,3 km söder om väg 646, Övre Svarthyttan
    Sänkning från 90 till 80 km/tim
     
  •  Väg 50
    Från E16 Falun till väg 888 Enviken
    Sänkning från 90 till 80 km/tim

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer