Anna Gullberg, pressbild. Foto: Madelene Linderstam/Gefle Dagblad

Anna Gullberg: ”Vi har en chans att skapa förändring”

Uppdaterad
Publicerad

”Plötsligt kände jag medieproflens hand mellan mina ben”. Anna Gullberg, chefredaktör på Gefle Dagblad, vill belysa att sexuella övergrepp är ett samhällsproblem som finns överallt.

Under lördagen publicerades en krönika av Anna Gullberg i Gefle Dagblad. I krönikan berättar hon om en gång en man utsatte henne för ett sexuellt övergrepp. Hon skriver att det viktiga inte är vem mannen var.

”Jag vill bara att det ska vara alldeles fullständigt glasklart att det är alla kategorier av kvinnor som drabbas av det här sexistiska maktspråket, av sexuella påhopp också i vår mediebransch, hela vägen upp till den så kallade toppen.”

Kampanjen #MeToo

”Inte enskilda psykopater”

Just nu pratas det på grund av kampanjen #metoo mer än någonsin om sexuella övergrepp. Anna Gullberg ser det här som en möjlighet att förändra en struktur som alltid funnits.

– Det viktiga är att man inte fokuserar på pajkastningen, vem som gjorde vad. Låt i stället detta visa vilket stort samhällsproblem det är. Det är inte enskilda psykopater som gör det här.

Måste prata om samtycke

Anna Gullberg säger att det viktigaste är att man nu ser möjligheten att prata med varandra om sexuella övergrepp, om hur man ska behandla varandra, om gränser och om samtycke.

Hon berättar om en vän som i dagarna haft ett långt samtal med sin son om de här frågorna – ett samtal som sannolikt inte hade ägt rum om inte problemet lyfts i samband med ”Me too”.

– Det är som en stor våg av kvinnor som nu vågar berätta om sådant de burit på länge, som tidigare varit ett normaliserat beteende – sådant man bara ska stå ut med. Nu får de veta att det inte är okej och det är otroligt hoppfullt.

SPECIAL: Hundratals personers egna erfarenheter av övergrepp

LÄS MER: Fatta Man-grundaren: ”Män ska lyssna”

TV: Linnéa Claeson: ”Nu får det vara nog”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet