Hör Inger Näslund, havsexpert på WWF, och andra experter, berätta vad de tänker om utsläppen. Foto: Stefan Larsson/SVT, SVT Grafik, Kustbevakningen

Tankfartygets talloljeutsläpp utanför Söderhamn stort som 315 fotbollsplaner – var lagligt

Uppdaterad
Publicerad

Sommaren 2021 släppte ett tankfartyg ut tallolja över ett havsområde stort som 315 fotbollsplaner utanför Söderhamns kust. Utsläppet skedde när fartyget gjorde rent sina tankar efter sin senaste transport. I Kustbevakningens utredning framkommer att utsläppet var lagligt.

Rengöring av tankar utförs när tankfartyg ska byta last, från en produkt till en annan och för att inte olika produkter ska blandas. För de allra farligaste ämnena måste rengöringen ske i hamn men för till exempel tallolja får rengöringen och vissa utsläpp ske till havs. Flera experter, forskare och Kustbevakningen som SVT Nyheter Gävleborg har pratat med menar att det är fel att dessa utsläpp får ske lagligt.

– Det känns inte bra utifrån hur långt vi har kommit i dag med vår miljömedvetenhet, säger Tony Holmberg, stationschef vid Kustbevakningen i Gävle.

Ökning av tallolja

Den svenska lagstiftningen, om utsläpp från fartyg, utgår huvudsakligen från det internationella FN-regelverket IMO (International Maritime Organization). Delar av regelverket gör det möjligt att släppa ut en del oljor lagligt i vissa mängder, som forskare menar kan skada djur, fiskar och havmiljön.

Utsläpp av tallolja tillhör en av de oljor som Kustbevakningen ser en ökning av runt Sveriges kust. Det kan även handla om biodiesel samt andra kemikalier och vegetabiliska oiljor. Enligt Kustbevakningen uppgår de typer av utsläpp gemensamt nu nästan till en tredjedel av alla havsutsläpp som upptäcks.

Få har dömts för utsläppen

Tidigare har Kustbevakningen främst arbetat med olagliga utsläpp av mineraloljor, som kan användas för att framställa till exempel bensin och asfalt. De utsläppen har minskat, men nu ökar andelen utsläpp av andra oljor, som klassificeras som mindre farliga och som fartygen därav får släppa ut i vissa mängder. Forskare menar också att det kan vara omöjligt att från ett flyg avgöra vad som släppts ut och i vilken mängd i de fall det inte är mineralolja, därav har få dömts för dessa utsläpp.

Se bilderna från talloljeutsläppet utanför Söderhamn och hör experter om varför utsläppen kan vara dåliga för havsmiljön i videoklippet .

Regelverket: IMO

Hantering av farliga substanser till havs regleras huvudsakligen genom två olika regelverk inom FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO (International Maritime Organization). Den ena är International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS-konventionen), som främst syftar till att värna om säkerhet för fartyg och personal. Den andra konventionen, MARPOL, fokuserar på att förebygga och och begränsa förorening från sjöfarten. MARPOL inkluderar sex olika annex där Annex I behandlar hantering av mineralolja, medan Annex II behandlar andra farliga och giftiga ämnen som fraktas som flytande bulk, vilket är införlivat i svensk lag genom Lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg.

Källa: Tankrengöring och dess påverkan på havsmiljön, Anna Lunde Hermansson och Ida-Maja Hassellöv (2020)

Tallolja

Tallolja, råtallolja, är en biprodukt från sulfatmassatillverkningen, utvunnen första gången 1899 i Skutskär.

Talloljan består av trädens kådämnen och är en blandning av i huvudsak 20–50 % hartssyror och 35–55 % fria fettsyror. Fettsyrorna utgörs av oljesyra, linolsyra och högre fettsyror.

Den är en mörkbrun, trögflytande och svavelhaltig vätska. Råtallolja kan raffineras till flera olika substanser och kan också användas som bränsle i värmepannor och framställning av talldiesel.

Utsläpp av tallolja är ovanliga eftersom produkten är värdefull. Det kan komma från fabriker eller när båtar rengör sina tankar efter att ha transporterat produkten. Att rengöra tanken är lagligt på internationellt vatten, i måttlig mängd.

Får man råtallolja på sig eller på husdjurens tassar rekommenderas tvätt med såpa.

Källa: NE, Wikipedia, Ingrid Håstad, Sweco

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.