Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör vad det lokala skyddsombudet och verksamhetschefen har att säga om arbetsbelastningen i klippet. Visa alla (2)
Visa alla (2)

Hemtjänsten i Söderhamn – larm som inte hinns med och kortade besök

Uppdaterad
Publicerad
Nattpatrullen som jobbar med hemtjänst på kvällar och nätter i Söderhamns kommun säger att de är underbemannade när arbetsbelastningen är hög. Trycket har lett till att alla planerade besök och larm hos brukare inte har hunnits med.
– Personalen orkar inte hur mycket som helst, säger Sandra Öst, undersköterska och lokalt skyddsombud på Nattpatrullen.

Sandra Öst upprättade en anmälan hos Arbetsmiljöverket i början av året där hon bland annat lyfte att antalet sjukskrivningar på jobbet ökat och att personalen haft svårt att hinna med måltider och återhämta sig.

– Vi får mer att göra men vi får inte mer personal, säger hon.

Ensamarbete

Från chefshåll sägs det att arbetssättet behöver förändras innan ytterligare personal kan sättas in. Därför pågår nu ett test i en månad där en ny arbetsfördelning med mer ensamarbete ska göra att arbetsbördan lättas upp. Och hittills har det fungerat, till viss del.

– Jag måste se till att våra resurser används på det mest optimala sätt som går innan det sätts in mer resurser. Och vi har sett att med mer ensamarbete går det. Men vi testar olika lösningar och när man måste vara två stycken så ska man vara det, säger Birgitta Löjdström, verksamhetschef för vård- och omsorgsboenden i Söderhamns kommun.

Nytt arbetssätt

Det var efter att Sandra Öst upprättade en anmälan hos Arbetsmiljöverket i början av 2019 som arbetssättet förändrades. Det blev mer ensamarbete och enligt henne och verksamhetschefen har arbetsbördan minskat sen dess. Men att larm inte har hunnits med innan det nya arbetssättet infördes i februari är något som verksamhetschefen inte känt till.

– Det är första gången jag hör att man inte hunnit med larm. Det är en brist i vår verksamhet. Så får det inte vara, ett larm måste besvaras. Det är en garanti vi ger när en brukare beviljas larm, säger Birgitta Löjdström.

– Att larm inte hunnits med säger det lokala skyddsombudet har hänt flera gånger. Hur har det inte nått dig?

– Det tycker jag också är konstigt, säger Birgitta Löjdström.

Rutiner saknas

Enligt personalen beror arbetsbelastningen, som fortfarande är hög med jämna mellanrum, till stor del på att det inte finns rutiner för hur arbetet ska utföras när det finns mycket att göra.

– Man säger att det kan inte finnas rutiner kring allting. Man säger att vi inte får prioritera bort en insats och att vi inte får prioritera bort larm. Det är som det inte har funnits nåt tydligt om hur vi ska göra i en sån situation med tanke på att vi inte får skriva avvikelse på grund av tidsbrist, säger Sandra Östh.

Inga givna svar

Nya rutiner är något som Nattpatrullens chefer jobbar med men än finns det inte några klara lösningar.

– Det går inte att ha rutiner för allting, men vi ska skriva en enkel rutin. Vi har ett arbete som tagits upp i samverkan med facket och det är Kommunal som begärt det och det jobbade vi med förra veckan, säger Birgitta Löjdström.

Den 19 mars besöker Arbetsmiljöverket Nattpatrullen för att vidare undersöka situationen gällande arbetsbelastningen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer