Mc-föraren fick sladd med motorcykeln och kraschade in i mitträcket. Foto: Daniel Sjöholm

Svår mc-olycka i Söderhamn får nu sitt rättsliga efterspel – ”Trafikverket varnade inte”

Uppdaterad
Publicerad

Den svåra mc-olycka som inträffade på E4:an utanför Söderhamn i augusti 2016, när en 26-årig man skadades allvarligt, har nu fått sitt rättsliga efterspel. Drygt tre år efter olyckan så får nu den tyske mc-föraren rätt mot Trafikverket för att de inte varnade för att vägen var hal som såpa.

– Det är entreprenören som har gjort fel i det här fallet. Och Trafikverket som inte ställer tillräckliga krav på sin entreprenör. Det fanns inga skyltar som varnade för halt väglag, säger Maria Nordqvist på organisationen Sveriges Motorcyklister, SMC.

Den 10 augusti 2016 kör mannen omkull på E4:an norr om utfarten från Söderhamn. På den aktuella vägsträckan höll Trafikverket på med beläggningsarbete. Det vänstra körfältet var nyasfalterat och skarven mellan den nya och gamla körbanan har beskrivits som kladdig och hal på grund av ett bindemedel. När olyckan inträffade regnade det och mannen fick sladd och kraschade in i mitträcket.

26-åringen skadades allvarligt och låg i koma i 3 veckor på sjukhus.

Fanns det varningsskyltar på platsen eller inte?

Flera personer har vittnat om hur motorcykeln som mannen färdades på började wobbla och att han sen körde rakt in i mitträcket. Dagen för olyckan hade ingen åtgärd för att säkerställa friktion på platsen vidtagits och inte heller hade några skyltar med varningar för halt väglag satts upp.

– Det är så klart alltid tråkigt när olyckor inträffar, men enligt vår information så fanns det skyltar på platsen som varnade för vägarbete, säger Bengt Ohlsson, presschef på Trafikverket.

Parterna har enats om en förlikning

Bara dagar innan förhandlingen i Tingsrätten skulle inledas så valde parterna att komma till en förlikning. Trafikförsäkringsföreningen (TFF) tar på sig att betala ersättning för sveda och värk och Trafikverket går in och ersätter mannens motorcykel. Mc-föraren som drabbats av omfattande men efter olyckan har i dag en medicinsk invaliditetsgrad vilken är bedömd till 50 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.