Beslutet innebär att genomförandet av vägplanen för ”genomfart Ljusdal” skjuts på framtiden till efter år 2030.
I beslutet ingår även en senareläggning av gång- och cykelvägen mellan Nore och Rolfhamre som enligt tidigare besked skulle påbörjas 2019. Enligt regionens verksamhetsplan skjuts nu även den åtgärden på framtiden med start tidigast 2020.
Förutsättningarna för kommunens utvecklingsarbete förändras
– Det är olyckligt. Beslutet förändrar förutsättningarna för kommunens utvecklingsarbete ganska radikalt, säger Rolf Berg, utvecklingschef på Ljusdals kommun.
Region Gävleborg och Trafikverket har inte lämnat besked om hur den pågående vägplaneprocessen hanteras efter hållbarhetsnämndens beslut.
– Från kommunens sida ska vi fortsätta att driva ärendet med genomfarten med målsättningen att det inte ska dröja många år innan det genomförs, säger Markus Evensson, ordförande för kommunstyrelsen i Ljusdal.
Ja till byte av ansvar för väghållningen
Kommunfullmäktige sa så sent som i juni ja till byte av ansvar för väghållningen när det gäller riksväg 84 i Ljusdal. Det innebär att Smedgatan/Kyrksjönäsvägen kan bli statlig riksväg och att kommunen är beredd att ta över N. Järnvägsgatan/Kyrkogatan.