Fyra killar i femtonårsåldern åtalas för olaga hot, grovt brott alternativt falskt larm mot Furulundsskolan i Halmstad. Foto: SVT

Fyra ungdomar åtalas för hot mot skola

Uppdaterad
Publicerad

Fyra killar i femtonårsåldern åtalas för olaga hot, grovt brott alternativt falskt larm mot Furulundsskolan i Halmstad.

Hotet mot Furulundsskolan kom på morgonen den 27 mars i år via sociala medier där ett konto skapats och man skrev citat ” Schoolshooting Furulundsskolan Halmstad 29th of March 2018 Get Ready” tillsammans med en bild på en hand och pistol.

– Bevisningen är hyfsat gott. Den består av personernas egna uppgifter och sedan är det uppgifter från undersökta mobiltelefoner, säger Gisela Sjövall, kammaråklagare i Halmstad.

Har killarna erkänt?

– De har gått med på att de suttit i skolan och skapat det här kontot och lagt ut den här bilden och texten. Sedan är det lite olika uppfattningar om vem som gjort vad och vilken delaktighet man haft. Vem som faktiskt skapade kontot, gjort bilden och skrivit texten, säger Gisela Sjövall.

Är de ångerfulla?

– Ja, det får jag säga.

Om pojkarna döms, vad kan påföljden bli?

– Jag skulle gissa på ungdomstjänst på grund av deras unga ålder.

Flera skolor hotades

Dagen efter hotet på Furulundsskolan hotades även två andra skolor i Halmstad, Stenstorpsskolan och Brunnsåkersskolan. Polisens utredning visar inget samband mellan hoten på de olika skolorna.

– När det gäller hotet mot Stenstorpsskolan är utredningen avslutad och det blir inget åtal eftersom personerna är under 15 år. Utredningen är överlämnad till socialtjänsten. När det gäller Brunnsåkersskolan, där pågår fortfarande förundersökningen som är överlämnad till polisen. Där avvaktar man vissa utredningsåtgärder, säger Gisela Sjövall.

Rättegången gällande hotet mot Furulundsskolan kommer att ske inom två veckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.