En av de första förarna i landet som åtalats enligt den nya lagstiftningen var en lastbilschaufför som ertappades på Strandvägen i Falkenberg med mobiltelefon i handen under färd.
Han togs redan dagen efter att mobilförbudet infördes den 1 februari.
Inga speciella insatser
Och Falkenbergspolisen har visat sig fortsatt flitig med att stoppa rattelefonörer. En par dag har det i genomsnitt blivit under de första 15 dagarna i februari.
– Om det kan bedömas som många vet jag inte. Men vi har ändå inte gjort några speciella insatser, utan det är patruller ute i tjänst som observerat förare som hanterat mobiltelefon samtidigt som de kört, säger Christer Bartholdsson, lokalpolisområdeschef för Falkenberg och Hylte.
Hur reagerar förarna när de blir stoppade?
– De flesta har inga synpunkter, utan känner till den nya lagen. De skäms kanske lite, säger Christer Bartholdsson.
Gammal vana
Vilka bevis har polisen om föraren nekar?
– Skulle det dras till en rättegång är det polismannens vittnesmål. Vi skulle också kunna beslagta mobiltelefonen för att ta fram information om den har använts vid det här tillfället. Men jag vet inte om vi skulle dra det så långt, säger Christer Bartholdsson.
Tror du att folk i allmänhet inte har förstått allvaret i den nya lagstiftningen?
– Jag tror inte det är där det brister, utan att folk svarar i telefonen av gammal vana fast att de kör bil.
När polisen stoppar en förare skrivs en anmälan som sedan skickas vidare till Åklagarkammaren i Karlskrona som hanterar trafikmål för hela södra Sverige.
Hur många anmälningar av den här typen som hittills kommit så långt är oklart.
– Vi kan inte ta fram den siffran exakt, men vår bedömning är att vi hittills lämnat 10-15 mål som vi stämt in till tingsrätten, säger Emilia Wessel, beredare vid åklagarekammaren.