”Det finns elever som kommer bättre till sin rätt än när de sitter i en större grupp”, säger Ewa Kristensson att frånvaron på gymnasiet är den lägsta på tre år efter att distansundervisningen inleddes.

Elevernas närvaro har ökat under distansundervisningen

Uppdaterad
Publicerad

I Halmstad är frånvaron på kommunens gymnasier den lägsta på tre år sedan distansundervisningen inledes i slutet av mars. Flera av Hallands kommuner upplever samma trend. Men om eleverna verkligen får den utbildning de har rätt under dessa förhållanden till ska nu utredas i en barnkonsekvensanalys i Halmstad.

Halmstad

I Halmstad visar siffrorna att 6,67 procent av eleverna på Halmstads gymnasieskolor var frånvarande under perioden 18-24 mars. Under samma datum ifjol var något fler frånvarande – 7,4 procent och under 2018 var motsvarande siffra 9,6 procent.

Förvaltningschefen för utbildning och arbetsmarknad sätter den lägre frånvaron i samband med den pågående distansundervisningen.

– Dels handlar det om att det finns elever som kommer bättre till sin rätt än när de sitter i en större grupp, säger Ewa Kristensson i SVT:s intervju.

Men om ökad närvaro också innebär att eleverna verkligen får den utbildning de har rätt till, det är en fråga som kommunen nu ska utreda.

– Vi har inlett arbetet med en barnkonsekvensanalys där vi kommer prata med hundratals elever och lärare, säger Ewa Kristensson.

Halmstad har tillsammans med Sveriges kommuner och regioner tagit fram en modell för hur den analysen ska gå till och som nu ska spridas till andra kommuner.

Laholm

I Laholm märks inte någon större förändring i närvaron efter att de införde distansundervisning, säger gymnasiechefen Ingela Månsson. Men närvaron är i alla fall inte är sämre nu. Vissa eleverna som har haft svårigheter med att koncentrera sig i skolan presterar bättre nu när de kan studera hemifrån.

Falkenberg

Ulf Olsson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen, säger att han utan tvekan ser att närvaron har ökat. Han tror att det kan finnas tre anledningar:

Under distansundervisningen finns det inte anledning att gå hem tidigare, eller skippa enstaka lektioner om eleverna har långa håltimmar.

Många elever som ”skolkar” gör det i närheten av skolan tillsammans med sina kompisar, och när de pluggar hemifrån finns inte kompisarna i närheten så då kan de lika gärna vara med på lektionerna.

Vissa elever som normalt sett har hög frånvaro har svårt att hitta motivation till att gå till skolan eftersom de redan har missat mycket, men nu krävs det inte lika mycket motivation för att logga in på de digitala plattformarna.

Varberg

Även i Varberg upplevs elevnärvaron på den kommunala gymnasieskolan Peder Skrivare vara högre sedan distansundervisningen infördes. Matthew Wallace Wolcott som är biträdande rektor säger att närvaron hos eleverna är högre nu, och det märks särskilt hos klasser som vanligtvis har hög frånvaro. Även lärarnas närvaro har ökat och Matthew Wallace Wolcott tror att det kan bero på att färre sjukanmäler sig om de känner förkylningssymptom när de istället kan jobba hemifrån.

Kungsbacka

Det finns ungefär 3000 gymnasieelever i Kungsbacka och enligt Cynthia Runefjärd, förvaltningschef för gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden, är den totala närvaron hos eleverna högre nu. Men på individnivå varierar det stort och det finns också elever som tvärtom har ökat sin frånvaro under distansstudierna. Sedan distansundervisningen infördes har frånvaron legat mellan 0-5 procent medan den vanligtvis ligger på 3,5-4 procent, uppger Runefjärd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Halland

Mer i ämnet