En beslut för att bygga en tunnel för järnvägstrafiken genom Varberg togs redan i slutet av 1990-talet. Men protester, regler och andra prioriteringar har gång på gång skjutit fram projektet. 2009 beräknades kostnaden för tunnelbygget till 2,9 miljarder. Nu tio år senare är Trafikverkets sammanlagda siffra för projektet 4,8 miljarder kronor.
Tunneln ska möjliggöra snabbare pendling och godstransporter på sträckan Varberg-Hamra. Nio kilometer som nu ska få dubbelspår och enligt planerna stå klart 2024.
Glöggmingel startskottet
Under torsdagen var det officiell byggstart för tunneln. Det firade Trafikverket och medfinansiärerna genom att bjuda på glögg i Varberg.
Arbetet med tunneln kommer sätta sin prägel på staden under flera år, med bland annat trafikstörningar som följd.
– Det handlar om både gångtrafikanter, cyklister och pendlare med bilar. Man kommer märka av sprängningar, men kanske inte så mycket som man tror, säger Mathias Wärja, projektchef på Trafikverket.