”Vi betalar inte tillbaka några pengar”, säger Sofia Erskog, på Falkenbergsföretaget 2Entertain, efter att Allmänna reklamationsnämnden tagit vägledande beslut om inställda evenemang under coronapandemin. Foto: SVT

Nya beslut om coronainställda evenemang – välkomnas av 2Entertain

Publicerad

Två företag måste betala tillbaka pengar efter att evenemang ställts in till följd av coronarestriktioner, enligt nya vägledande beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Men företaget 2Entertain i Falkenberg står fast vid att de inte behöver betala tillbaka biljettpengar till publiken.

– Vi betalar inte tillbaka några pengar. Vi blir nedringda av kunder som tror att de har rätt att få pengarna tillbaka för att det står så i media, men vi har avtalsvillkor där vi har en force majeure-klausul på alla våra produktioner, säger Sofia Ekskog, marknads- och försäljningschef på 2Entertain.

Allmänna reklammationsnämnden, ARN, har nu prövat två fall där evenemang har ställts in eller flyttats fram på grund av begränsningen av folksamlingar. Det ena handlar om en cykeltävling och det andra om en konsert.

ARN konstaterar att företagen har hävdat att de inte behöver betala tillbaka biljettpengarna på grund av de extraordinära omständigheterna och principen om force majeure. Men enligt ARN kan principen om force majeure inte befria företag från skyldigheten att betala tillbaka kostnaden för en tjänst som inte har levererats, utan principen kan endast begränsa skadeståndsskyldighet.

Avtalsvillkor kan gälla

Men om ett företag däremot har avtalsvillkor där det framgår vad som gäller vid extraordinära situationer så kan det innebära att de inte behöver betala tillbaka. I fallet med cykeltävlingen fanns avtalsvillkor som sa att arrangören endast behövde betala tillbaka 50 procent av anmälningsavgiften vid extraordinära omständigheter, något som ARN såg som skäligt.

”Handlar om företagets överlevnad”

SVT Nyheter Halland har tidigare berättat om att företaget 2Entertain bland annat inte betalar tillbaka biljettpengarna för den inställda Åsa-Nisse-föreställningen på Vallarna, trots Konsumentverkets råd att göra det. Efter ARN:s vägledning står 2Entertain fast vid sitt beslut att inte göra några återbetalningar.

– Vi vill inte vara dumma eller elaka utan det handlar om företagets överlevnad.

Sofia Ekstrand konstaterar dock att sista ordet inte är sagt eftersom ARN även kommer att granska 2Entertain, som det gjorts ungefär 40 anmälningar gällande.

– Vi ska inte ta ut vinsten i förskott, men vägledningen om att motionsloppet kan följa sina villkor är det vi ska luta oss mot i nuläget, säger Sofia Ekstrand.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.