Bo Lång, vägledare på Konsumentverket, förklarar vad som gäller vid inställda evenemang. Foto: Frida Ingemarsson/SVT

Konsumentverket: Publiken har rätt att få tillbaka pengar vid inställda evenemang

Uppdaterad
Publicerad

Arrangörer som ställer in evenemang utan att erbjuda pengarna tillbaka bryter mot avtalslagen. Det menar Konsumentverket. Att hänvisa till force majeure håller inte.

– Force majeure innebär inte att arrangören har rätt att konfiskera pengar och använda konsumenterna som försäkringsbyrå, säger Bo Lång, vägledare på Konsumentverket.

Falkenbergsföretaget 2Entertain är en av Sveriges största nöjesproducenter som på grund av coronapandemin skjutit upp teaterföreställningar på bland annat Cirkus i Stockholm, Lisebergsteatern i Göteborg och Vallarnas friluftsteater i Falkenberg.

Erbjuder biljetter istället

Företaget hävdar force majeure och erbjuder inte publiken att få tillbaka pengarna för köpta biljetter, utan ger istället biljetter till kommande föreställningar.

Coronaviruset i Halland

Men det här är inte okej, enligt Konsumentverket.

I klippet förklarar Bo Lång, vägledare på Konsumentverket, vad som gäller vid inställda evenemang.

Det är Force majeure:

• En juridisk term som betyder ungefär ursäktligt avtalsbrott.

• Används för att befria en part från att fullfölja ett avtal om det inträffar omständigheter som ligger utanför parternas kontroll.

• Exempel på händelser där Force majeure kan tillämpas är naturkatastrofer, krig eller brand.

Källa: Avtalslagen och Nationalencyklopedin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Halland

Mer i ämnet