Martin Carlstein, vd på Mediateknik i Varberg, berättar i klippet vad som är viktigt att tänka på när man sätter upp kamerorna. Foto: SVT

Växande trend av webbkameror – sätts upp som marknadsföring

Uppdaterad
Publicerad

Vill du veta hur vädret är någonstans, hur staden du ska besöka ser ut eller hur lång kö det är till Gekås i Ullared? Allt fler aktörer väljer att sätta upp webbkameror som streamar dygnet runt – i marknadsföringssyfte. I Halland finns kameror uppsatta på flera platser.

– Man öppnar ett fönster mot verksamheten som alltid ligger live, säger Martin Carlstein, vd på företaget Mediateknik, som installerar kamerorna åt aktörerna.

Enligt Martin Carlstein finns det en växande efterfrågan av webbkameror från bland annat hotell, kommuner och andra aktörer som exempelvis surfare i Varberg. Syftet kan vara att visa upp en vy eller till exempel om det är ett bra läge att ta med sig surfbrädan och dra ner till havet.

– Många varbergare har med sig sin telefon utomlands och visar upp en bild från Varberg i direktsändning och det är ju en trevlig grej, säger Martin Carlstein.

Identifiering inte tillåten

Tekniken har utvecklats under åren och nu förtiden kan kamerorna, utöver att visa upp en bild för tittaren, hjälpa till att mäta saker. Det kan handla om antalet kunder som besöker en butik och hur kundflödet påverkas av vädret.

Webbkamerorna, till skillnad från övervakningskameror som också blir vanligare, ska inte spela in och en förutsättning för att de ska vara lagliga är att det inte går att identifiera personerna som syns på bilden. En bedömning som görs av den som placerar ut den. Anser man att det ändå går att bli igenkänd, kan man vända sig till Datainspektionen. 

I klippet kan du se några av de platser där webbkamerorna sitter uppe i Halland, samt höra vad varbergarna tycker om kamerorna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.