Åsa Wistedt-Ben Fdhila är chef på omprövningsenheten och tycker själv att de långa väntetiderna är ”oacceptabla”. Foto: TT/Privat

6.000 väntar på omprövning av Försäkringskassan

Uppdaterad
Publicerad

Antalet personer i hela landet som väntar på att få sitt avslag omprövat har ökat från 1.000 till 6.000 på ett år. Det beror enligt Försäkringskassan på att allt fler blir nekade sjukpenning – och överklagar.

För ett år sedan rekryterade Försäkringskassan fler handläggare inom sjukförsäkringen. Det ledde till att fler än tidigare blev av med eller fick avslag på sin ansökan om sjukpenning efter 90 och 180 dagar.

På omprövningsenheten märktes det omedelbart. Överklagandena har ökat med 69 procent på ett år, och handläggarna hinner inte med alla ärenden.

Försäkringskassans väntetider

Trodde inte ökningen skulle bli så stor

– Vi förutsåg att inflödet till oss skulle öka. Men inte att det skulle bli en så stor ökning, säger Åsa Wistedt-Ben Fdhila som är chef på Försäkringskassans omprövningsenhet.

Väntetiden på omprövning ligger nu på 25 veckor – alltså nästan ett halvår. JO har kritiserat de långa handläggningstiderna, och menar att det aldrig borde gå längre än sex veckor att få ett besked.

Inte förrän myndigheten gjort en omprövning kan den som överklagar ta ärendet vidare till Förvaltningsdomstolen.

Väntetiderna ska ner till sex veckor

Åsa Wistedt-Ben Fdhila menar att myndigheten jobbar febrilt för att få ner väntetiderna. På enheten har man rekryterat nya handläggare sedan i somras, och satt en strikt deadline till när man ska vara ikapp igen.

– Vi har satt en bortre gräns till den sista juni. Det är vår målsättning, tro och övertygelse.

För den enskilda som mister sin ersättning innebär 25 veckors väntan på slutgiltigt besked lång tid. Den sjukskrivna läraren Anna Rydén Westling i Ängelholm har överklagat ett sex veckor långt glapp i sin sjukersättning.

– Hade jag inte haft en man som var arbetsför trots att han är pensionär hade vi inte klarat oss, sa hon till SVT Nyheter Helsingborg i fredags.

Problem för rättssäkerheten

Det är inte många som klarar sig utan inkomst i ett halvår – vad tycker du själv är en rimlig väntetid?

– Den försäkrade förväntar sig också att vi gör en noggrann utredning. Det är viktigare att det blir rätt beslut än att det går på en vecka. JO anser att sex veckor är rimligt och det är dit vi har som målsättning att nå i juni, säger Försäkringskassans Åsa Wistedt-Ben Fdhila.

Hon medger att ett halvårs väntetid är ett problem för rättssäkerheten.

– Det är ju en rättighet att få sin sak omprövad. Det är en viktig del i rättskedjan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Försäkringskassans väntetider

Mer i ämnet