Skånetrafiken vill öppna framdörrarna. Plexiglaset ska då skärma av förarna och skydda från smitta, men många förare tycker att reflektionerna gör det osäkert att köra bussen. Foto: SVT/Privat

Plexiglas får bussförare att se mångdubbelt – nu kräver facket åtgärder

Uppdaterad
Publicerad

Flera bolag har infört plexiglas i sina kollektivtrafikbussar. Det ska skydda förarna mot smitta samtidigt som framdörrarna kan användas igen. Facket Kommunal motsätter sig plexiglasen – de menar att de inte är trafiksäkra.

Plexiglasen sitter mellan förarplatsen och ingången. Flera bilder visar att plexiglasen skapar reflektioner som gör det farligt att framföra bussen.

Kommunal kritiserar Skånetrafiken som vill att arbetsgivarna inför plexiglas. Mikael Olsson som är huvudskyddsombud menar att det är på bekostnad av trafiksäkerheten.

Coronavirus i Skåne

– Det vi kan göra är att lägga skyddsstopp. Då får inte bussen framföras förrän arbetsgivarna har fixat det vi påpekat. Sen kan vi göra en 66a och det innebär att vi ställer frågor som arbetsgivaren måste svara på, i det här fallet vad de ska göra åt blänket i plexiglaset, säger han.

Mer plats åt passagerarna

Saman Tondnevis är affärsområdeschef Buss på Skånetrafiken. Han menar att syftet främst är att ge mer plats åt passagerarna på bussen samtidigt som de tryggar förarnas arbetsmiljö.

Vad säger du om kritiken från Kommunal?

– Jag tycker också det är viktigt att vi kan förlita oss på det arbetsmiljöverket säger. Om de bedömer att vi har nått god nivå i säker arbetsmiljö med de här plexiglasen, då ska vi förlita oss på det.

Får arbetsgivarna mer pengar av Skånetrafiken om de inför plexiglas?

– Jag kommer inte svara i detalj på den frågan. Det jag kan svara är att vi samarbetar med dem och vi vill öppna framområdet så snabbt som det går, säger Saman Tondnevis.

Varför vill du inte svara mer i detalj?

– Det handlar mer om vilka dialoger vi har med trafikföretagen, hur vi löser den här situationen tillsammans.

Men du nekar inte till att arbetsgivarna får mer pengar om de lyckas införa plexiglas på bussarna?

– Det viktiga är att vi hittar en lösning där vi kan öppna framområdet så vi kan göra plats för våra kunder. Där vi också ser till att man kan få hjälp och man kan validera sin resa och att vi kan minska på fusket.

I videon ser du flera av bilderna som visar hur reflektionerna påverkar trafiksäkerheten och hör Skånetrafikens svar på kritiken.

Vad innebär arbetsmiljölagen §6 6a?

Om ett skyddsombud anser att åtgärder behöver vidtas för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö, ska skyddsombudet vända sig till arbetsgivaren och begära sådana åtgärder.

Skyddsombudet kan också begära att en viss undersökning ska göras för kontroll av förhållandena inom skyddsområdet. På framställning ska arbetsgivaren genast lämna skyddsombudet en skriftlig bekräftelse på att arbetsgivaren mottagit dennes begäran.

Arbetsgivaren ska utan dröjsmål lämna besked i frågan.

Arbetsmiljölagen

Källa: Arbetsmiljöverket

Vad innebär skyddsombudsstopp?

Om det finns en omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa har du som skyddsombud rätt att avbryta arbetet. Det kallas för skyddsombudsstopp.

Du som skyddsombud får avbryta pågående arbete om arbetet hotar någons liv eller hälsa. Den fara som hotar ska vara både allvarlig och omedelbar. Det spelar ingen roll om den som är utsatt för fara är anställd eller inhyrd arbetskraft – du får stoppa arbetet oavsett.

Det här kallas för skyddsombudsstopp och det är reglerat i arbetsmiljölagen 6 kap. 7 §.

Arbetsmiljölagen

Källa: Arbetsmiljöverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronavirus i Skåne

Mer i ämnet