Totalt har 800 personer deltagit i utfrågningen om stadsmässan H22 – hälften tillresta besökare och hälften helsingborgare.
Båda grupperna har samma topplista när det gäller antalen besök på de olika arrangemangen.
Stadsutställningar hamnar på första plats med flest besök. Tvåa är arkitektur och design och trea på topplistan är kultur och musik.
Mest missnöje med informationen
Men när grupperna sätter betyg på sina upplevelser uppstår en klyfta. Båda grupperna har satt toppbetyg på tryggheten och därefter i fallande skala betyg på folkligt, innovativt och hållbart. Och i botten ligger informationen om H22.
Helsingborgarna är överlag mer negativa till H22 i samtliga betyg. Framför allt när det gäller just informationen. Där ligger lokalinvånarna hela 39 procent lägre än de tillresta besökarna.
Varför ser det ut så här?
– Vi har försökt nå ut på olika sätt med utskick till alla hushåll, annonser och olika sociala medier, inte minst vår egen hemsida, men uppenbarligen ändå inte lyckats. Och det är en viktig lärdom för framtiden, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).
Fördjupande analys
Han tror att man kanske måste börja ännu tidigare med att involvera olika grupper i eventuellt kommande stadsmässor.
– Men framför allt måste vi nu göra en fördjupande analys av helsingborgarnas missnöje och ta reda på vad de saknat, säger Peter Danielsson.
Såhär sa några invånare om stadsmässan när den tog slut i juli: