Foto: Helsingborgs Hamn

Helsingborgs hamns kapacitet reduceras med fyrtio procent

Uppdaterad
Publicerad

Hamnen kommer begära in folk på övertid hela nätterna måndag till torsdag nästa vecka. Det som ett direkt svar på Hamnarbetarförbundets strejk.

Hamnkonflikten tätnar. Nästa vecka tas 70 procent av all personal som lossar och lastar frakt ut i strejk tre timmar, fyra dagar i rad. Arbetsgivaren svarar med att stänga dem ute hela arbetsdagarna.

– Nu börjar det bli kännbart, speciellt eftersom detta pågår flera dagar i rad. Våra kunder hör av sig och är mycket oroliga. I stort sett kommer hela Skåneterminalen att ligga nere, konstaterar Bart Steijert som är vd.

Han tycker ändå att lockouten är rimlig. Från Hamnarbetarförbundets sida är man av motsatt åsikt.

– Om vi lägger en strejk i några timmar och så stänger de av oss fram till midnatt, det är inte rimligt. Det enda vi begär är att få fortsätta arbeta fackligt och återinföra våra skyddsombud, det är det konflikten handlar om, säger Rolf Lycktoft som är ordförande lokalt i Hamnarbetarförbundet.

Inför dubbelt arbetspass

Trots att kvällsskiftet, som normalt jobbar från 18 till midnatt fortsätter dubbelt så länge, fram till sex på morgonen måndag till torsdag, reduceras Helsingborgs hamns kapacitet med upp emot fyrtio procent under den pågående strejken.

– Nu tänjer de på gränserna för vad folk kommer orka. Även för Transportarbetarförbundet måste det vara bättre att vi också hade ett kollektivavtal så vi återigen kan jobba sida vid sida och hjälpas åt, säger Rolf Lycktoft.

Är det inte strejkbryteri att utöka arbetet?

– Nej, eftersom vi har ett giltigt kollektivavtal med Transportarbetarförbundet och därmed avtalad fredsplikt så har vi rätt att begära övertid på det här sättet, säger Bart Steijert.

Rederierna tvingas nu prioritera den last som innehåller färskvaror.

– Det är tråkigt att detta drabbar kunder till oss, dessutom missar vi intäkter så strejken kommer påverka resultatet för hamnen, säger Bart Steijert.

SVT har sökt men inte nått någon representant för Transportarbetarförbundet, men i ett pressmeddelande skriver deras avtalssekreterare att han är rädd att strejken kan ”driva arbetsgivarna i famnen på¨bemanningsföretag”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.