Busschauffören fick köra i 14 timmar i sträck med 45 minuters paus mitt i. Nu har det framkommit att chauffören kört en timme redan innan passet började. Foto: TT

Bussen underkändes vid besiktning – körde 570 mil

Uppdaterad
Publicerad

Bussen underkändes två gånger i besiktningarna. Trots att bussen inte fick brukas mer än nödvändigt körde den 570 mil mellan kontrollerna.

Det skriver Aftonbladet. I höstas underkändes Bergkvarabussen två gånger hos Bilprovningen. Dagen innan bussen skulle ha fått körförbud, godkändes det av företagets egen verkstad.

– Man får inte köra omkring med brist på ett fordon, enligt lagen ska det åtgärdas så fort som möjligt, säger Morgan Isacsson, expert på Bilprovningen till Aftonbladet.

Bussolyckan i Härjedalen

Körde 570 mil

Hjullagret i höger framhjul fick inte godkänt hos Bilprovningen när de kontrollerade bussen den 27 oktober. Felet skulle ha varit åtgärdat inom en månad och bussen fick inte brukas mer än nödvändigt.

Den 10 november var fordonet inne på en ombesiktning. Under den perioden hade bussen kört 570 mil.

Felet var inte åtgärdat vid denna besiktning och Bilprovningen godkände inte bussen denna gång heller.

Godkändes av egen verkstad

Samma dag som bussen skulle ha belagts med körförbud godkänner Bergkvaras egen verkstad Mekka den.

Mekka har tillstånd att reparera och godkänna sina egna fordon i sin egen verkstad.

–  Hjullagerna byttes vid det senare tillfället. En anmärkning innebär inte att det behöver vara någon form av överhängande fel. Jag utgår från att verkstaden gjort en bedömning, att man smort upp det, eller justerat det, säger Göran Mellström, vd på Bergkvarabuss till Aftonbladet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet