En man med keps, Per Hansson står vid en järnvägsövergång utanför i närheten av svensta, nära Järpen i Åre kommun där det inträffade en olycka mellan en lastbild och ett tag för några dagar sedan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Per Hansson som bor nära järnvägsövergången var märkbart berörd när SVT träffade honom efter den tragiska olyckan – och han dömer ut varningssystemet som ”livsfarligt”. Foto: April Caarph/SVT

Efter tågolyckan – kritik mot brister vid järnvägsövergången väster om Järpen

Uppdaterad
Publicerad

Varningssystemet vid den järnvägsövergång där fredagens tågolycka inträffade – och en ung kvinna omkom – får nu stark kritik. Övergången saknar bommar och är utrustad endast med en sorts trafikljus.

– Det är sorgligt det som har hänt. Men det lär inte vara sista gången om det får fortsätta med sådana här varningssystem, för de fungerar inte, säger ortsbon Per Hansson.

I videon längre ner bemöter Trafikverket kritiken.

Efter helgens dödsolycka på järnvägsövergången nära byn Svensta, väster om Järpen, råder där stor förstämning. Besökare fortsatte på måndagen att tända ljus för att visa sin medkänsla.

Ett par av de närboende blev vittne till olyckan. De och även andra ortsbor ifrågasätter säkerheten vid järnvägsövergången. Övergången saknar bommar och är enbart utrustad med ett trafikljus, en ljussignal som lyser vitt så länge det är okej för fordon att passera över övergången, och som släcks när det kommer tåg och fordon ska stanna.

”Lampan är livsfarlig”

Den här typen av trafikljus får nu stark kritik. Den varning som ljussignalen skickar till trafikanter är för dålig, anser kritikerna.

– Den är livsfarlig: En lampa som inte lyser, den finns inte i mina ögon, säger exempelvis ortsbo Per Hansson.

Men det finns även annan kritik mot brister vid övergången.

– Det känns som att den här järnvägsövergången är eftersatt och det är dålig sikt där, säger en annan bybo.

”Chansning att åka över där”

– Vid halt väglag känns det som en chansning, för då känns det som man ska glida in på spåret eftersom där saknas bommar.

När SVT ställer frågan till Trafikverket står det klart att den här typen av trafikljus inte längre sätts upp eftersom de inte når upp till moderna krav på trafiksäkerhet.

Det finns planer på att upprusta flera järnvägsövergångar i länet och bygga bort obevakade övergångar. Åre är den av länets kommuner med flest övergångar utan bommar. När övergången i Svensta kommer att åtgärdas är oklart.

Polisen utreder nu händelsen som arbetsmiljöbrott och vållande till annans död på arbetstid.

Thomas Andersson, Trafikverket, intervjuas om tågolyckan vid Svensta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Thomas Andersson från Trafikverket bemöter kritiken om plankorsningarna. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.