I Klass 9 d i Nyheden skola i Krokom pratar ofta om att det är för många obehöriga lärare.
– De som är outbildade kan inte göra lektionerna lika intressanta, säger Linnea Berlén. Förra terminen hade vi en vikarie hela terminen. Det blev att vi inte lärde oss lika mycket som andra klasser. Man tänker ju på att betygen ska vara rättvisa oavsett vilken klass man går i.
Ingrid Jemtå är utbildad språklärare. Hon är orolig över bristen på lärare.
– Just här på Nyheden har vi det ganska bra, säger hon. Men obehöriga lärare får inte sätta betyg och behöver ofta stöd med planering och bedömningar. Det är klart att det tar tid från andra lärare.
Obehöriga lärare gör säkert så gott de kan, men Ingrid Jemtå anser att det är allvarligt om de inte kan sitt ämne och läroplanen.
– Fler elever kommer att gå ut skolan utan att ha fått det stöd de har rätt till.
I Krokom är 19 procent av lärarna – förskollärare och grundskollärare -obehöriga. 61 tjänster är tillsatta med obehöriga lärare.