Skolinspektionen har alltså gjort en egen utredning av vad som föregår på Wargentinskolan i Östersund. Via intervjuer med elever, lärare, personal och ledning har de sedan skrivit en rapport.
I den konstaterar de att det innebär social status att vara med i en gymnasieförening på Wargentinskolan. I deras intervjuer framkommer det att många av dessa elever anser att de är ”bättre än andra elever.
Det framkommer vidare att föreningarna anser att det inte går att ha för många medlemmar för då ”försvinner hela grejen med föreningarna”. Därför vill de rekrytera likasinnade och inte elever som exempelvis går ett yrkesprogram.
Elever blir bortvalda
Samtidigt finns det då elever som inte får vara med, som blir bortvalda. Det finns även elever som känner sig otrygga på grund av föreningarna, något som blir tydligt i klassrummen. Skolinspektionen konstaterar att gymnasieföreningarnas verksamhet spiller över i undervisningen där det bildas grupperingar och där sammanhållningen splittras utifrån vilka som är med i en förening och vilka som inte är det.
Brister i arbete mot kränkningar
Skolinspektionen ser även mycket allvarligt på uppgifter från elevhälsa och lärare om att det finns elever som avslutat sin utbildning vid skolan på grund av verksamheten i föreningarna.
Sammantaget brister skolan i arbetet mot kränkande behandling och i att utforma en utbildning som tillförsäkrar alla elever en skolmiljö som präglas av trygghet.