Patienten försämrades fortlöpande. Trots upprepade försök lyckades inte personalen nå jourläkaren. Foto: SVT

Jourläkaren svarade inte – patienten dog

Uppdaterad
Publicerad

Upprepade gånger fick personalen på en av Östersunds sjukhus avdelningar ringa efter jourläkaren, som inte svarade. Till slut avled patienten efter att ha flyttats över till intensiven.

Patienten kom in via akuten och placerades på en av Östersunds sjukhus avdelningar. Men tillståndet försämrades snabbt och personalen försökte därför nå jourläkaren.

Upprepade försök

Men någon kontakt med denna gick inte att upprätta, trots upprepade försök.

En gång gick ändå larmet igenom och läkaren kom till avdelningen. Behandlingen anpassades efter det uppkomna läget och läkaren försvann igen.

Efter en timme blev patientens tillstånd ytterligare förvärrat. Nya försök att få tag i jourläkare förblev fruktlösa.

Till intensiven

Till slut fattade en annan läkare beslutet att patienten skulle flyttas över till intensiven. Där dog patienten efter ett par timmar. Sjukhusets egen utredning har kommit fram till att larmen blev felaktig och aldrig nådde läkaren.

Åtgärder ska ha vidtagits för att samma fel inte ska upprepas. Inspektionen för vård och omsorg nöjer sig med det beskedet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.