Om det dröjer innan en operatör svarar kommer en telefonsvarare in: ”Du har ringt 112 – lägg inte på”. Sedan följer en förklaring om att det är hög belastning men att man snart ska få svar.
Det finns 15 SOS-centraler runt om i landet. Om man inte får svar inom tre sekunder hos sin egen SOS-central blir samtalet tillgängligt på alla centraler, detta för att svarstiderna ska kortas.
Finns många förklaringar
Enligt Sarah Hummerdal, som är pressansvarig hos SOS Alarm, finns det flera förklaringar till att svarstiderna ökat:
– Pandemin har gjort att många tillbringar semestern hemma i Sverige, det har varit en varm sommar med flera drunkningstillbud, vi har haft extrema väderhändelser med skyfall på flera ställen och det har varit många skjutningar. Men utöver detta har samtalen till 112 också ökat rent generellt och dessutom är det så att en tredjedel av samtalen inte är nödsamtal.
Ny personal rekryteras
För att korta svarstiderna anställer man nu fler operatörer, sju av SOS-centralerna har annonser ute.
– Men innan de nya operatörerna kan tas i tjänst ska dom genomgå en 14 veckor lång utbildning, säger Martin von Essen som är platschef på SOS Alarm i Östersund.