SJ vill utveckla järnvägstrafiken i Södra Sverige. Visionen är så kallade höghastighetståg på sträckorna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö / Köpenhamn. SJ skriver att folk väljer att bosätta sig i storstadsregionerna och att det därför är viktigt att möta ökningen av boende med snabbare tåg som kan slå ut en del av bil- och flygtrafiken.
Under Järnvägsforum i Åre reagerade flera regionpolitiker på att SJ kapat landet – Norrland fanns inte med på kartan.
– Det är oförskämt, säger Elise Ryder Wikén (M) ordförande i regionala utvecklingsnämnden. Vi arbetar hårt för att satsningar ska göras i hela landet. Bra tågtrafik är nödvändigt för tillväxten i regionen.
Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) förstår oron i Norrland, men säger att satsningen på nya stambanor till landets tre största städer inte ska påverka pengar avsatta för Norrland.
– Norrland är viktigt för mig med basnäringar och besöksnäring, säger Eneroth. Nya stambanor behövs, men den satsningen får inte ske på bekostnad av satsningar för övriga landet.
Elise Ryder Wikén tror att Jämtlands län kommer att gynnas av Botniabanan, men är ändå besviken.
– Under presentationen av nationella satsningar så var det för Jämtlands del ingenting, ingenting och ingenting.