Camilla Hessberg driver ett hotell i Östersund. De senast månaderna har hon kunna lägga ytterligare en punkt på sitt cv: chaufför.
– När vi har stått här på morgnarna och det inte kommit någon taxi har det bara funnits en sak att göra. Gästerna har fått hoppa in i min bil och jag har kört ut dem till flyget, förklarar hon.
Hur har gästerna reagerat?
– Främst har de förstås blivit glada och tacksamma. Men många har samtidigt undrat vad det varit frågan om. Östersund är ju inte en så stor stad, konstaterar hon.
Pressat läge för taxibolaget
Linus Ekqvist hos Taxi Östersund har haft en svettig tid sedan omorganiseringen vid nyår. Den ledde till att många äldre chaufförer helt enkelt slutade. Dessutom har bolaget avtal med färdtjänst och sjukresor, och de måste bara fungera.
Det har gjort att bolaget, trots taxibristen, inte vågat skicka ut alla bilar trots att det funnits efterfrågan. När lönen samtidigt är helt baserad på provision har det i förlängningen blivit svårt för chaufförerna att få ihop till en lön som det går att leva på.
Nya chaufförer inför VM – men behöver fler
– Men nu har vi lyckats rekrytera nya chaufförer. Fortfarande är det en brist och vi fortsätter att jaga. Men skidskyttet är ju ett arrangemang som vi känt till länge och vi har hunnit bemanna upp, säger Linus Ekqvist.
– I alla fall på planeringsbordet ser det ut som att det ska gå bra.