Ett kontrollrum där flygen fjärrstyrs ifrån.

Regeringen till LFV – redovisa konsekvenserna av flygledning på distans

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen beslutade regeringen att ge Luftfartsverket i uppdrag att analysera och redovisa konsekvenserna av att ha en flygledning på distans. Man vill bland annat veta vilka säkerhetsrisker det finns med arrangemanget.

Flygledningen vid de tio flygplatser som staten har ansvar för och som utgör det nationella basutbudet utförs av Luftfartsverket. Såväl det statliga affärsverket Luftfartsverket, som Swedavia planerar att driva sin flygledning på distans – så som redan görs på vissa platser i landet så som på Sundsvall-Timrå Airport där man fjärrstyr trafiken både från den ”egna” flygplatsen och Örnsköldsviks flygplats. Men nu vill man ha det statliga basutbudet styrt från en gemensam central för fyra flygplatser – de i Kiruna, Östersund, Umeå och Malmö.

”En samlad analys”

– Utvecklingen av flygledning på distans på svenska flygplatser skapar nya tekniska möjligheter men också nya utmaningar. Regeringen begär nu en samlad analys av vilka konsekvenser introduktionen av den nya tekniken innebär, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Fjärrstyrd flygledning

Luftfartsverket får nu efter ett regeringsbeslut den 12 april i uppdrag att ta fram en samlad analys och redovisning av möjliga konsekvenser av en utbyggd flygledning på distans inom det statliga basutbudet. Enligt regeringen bör konsekvensbeskrivningen innefatta långsiktiga aspekter av driftförutsättningar, ekonomiska förutsättningar, effektivitet, säkerhet, redundans och effekter för totalförsvaret, samt regionala effekter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fjärrstyrd flygledning

Mer i ämnet