Per-Olov Wikberg är samordnare på Nationella Snöskoterrådet. Foto: SVT

Skoterförare: Fler struntar i reglerna

Uppdaterad
Publicerad

Många snöskoteråkare anser att allt fler missbrukar möjligheten till friåkning. Det visar en enkät som Nationella Snöskoterrådet gjort.

Under april och maj genomförde Nationella Snöskoterrådet en enkätundersökning riktad till snöskoterförare i hela Sverige.

Sammanlagt besvarades den av 1657 personer. Sex av tio instämmer helt eller delvis i påståendet att ”allt fler missbrukar möjligheten till friåkning och förstör för dem som sköter sig”.

”De allra flesta sköter sig jättebra”

Så många som nio av tio anser att de som inte följer lagar och förordningar förstör för andra, skötsamma förare.

– Vi har ju sett en trend att allt fler vill åka utanför led och över 70 procent av de skotrar som säljs idag är friåkningsmaskiner. De allra flesta sköter sig jättebra men det finns ett fåtal som inte gör det och det kan drabba många av de som sköter sig, säger Per-Olov Wikberg, samordnare Nationella Snöskoterrådet.

Kan bli hårdare restriktioner

Var tredje snöskoterförare anger i enkäten att de oftare kör utanför snöskoterleder idag än för tre år sen.

– Genom att köra i ungskogar, för nära samhällen och i regleringsområden så riskerar man att i framtiden dra på sig ännu hårdare restriktioner för snöskoteråkning, säger Per-Olov Wikberg.

Fyra av tio är positiva till att friåkningen styrs till särskilda avgränsade områden

Frostviken föregångare

Ett exempel är Frostviken i norra Jämtland. Där drivs sedan år 2016 ett projekt för en hållbar vinter- och skoterturism med målsättningen att skapa ett attraktivt koncept som samtidigt tar hänsyn till natur och djurliv.

Kärnan utgörs av ett kommunalt regleringsområde med lokala föreskrifter, som formellt väntas beslutas under 2018. Därtill har nyttjanderättsavtal slutits med berörda markägare. Det har gett en struktur med avgränsade zoner för friåkning respektive snöskoterleder inom regleringsområdet.

– Frostviken är ett intressant exempel som visar att det går att skapa lösningar som tar hänsyn till alla parter. Det behövs, med tanke på att friåkningen är en stor och växande del av svensk snöskoterkörning, säger Per-Olov Wikberg.

Initiativtagare till enkätstudien var Nationella Snöskoterrådet i samarbete med bland andra länsstyrelserna i fjällänen, LRF samt Snöskotermagasinen Snowrider, Snowmobile och Tidningen Snöskoter. Enkäten besvarades av 1 657 snöskoterförare i hela landet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.