Niklas Ohlson, chef för Destination Sveg, säger i ett mejl att tidigare utredningar visar att Hedlanda inte är lämpligt för en större flygplats. Kuperat landskap, vindkraftverk och närliggande Sonfjällets skyddszon menar han gör att piloter behöver specialutbildning för att klara inflygningarna. Ohlson menar också att vädret slår om snabbare och att flygtiderna skulle bli längre till Hede.
LÄS MER: Destinationsbolag vill utreda flytt av flygplats på nytt
Enligt Destination Sveg borde man istället satsa på transfer mellan Sveg och till exempel Vemdalen. Niklas Ohlson påpekar att Härjedalen Sveg airport flygplatsen snart ska få landa större plan och flyga internationella flighter, samt att Svegsbygden överlag har långt fler boende och företag som drar nytta av flygplatsen.
Företag hotar flytta
Samtidigt hotar företaget Sykes att lämna orten om flygplatsen skulle försvinna.
– Flygplatsen var en av de anledningar som gjorde att vi valde att etablera oss här i Sveg, säger Robert Kalin, Nordenchef och VP Norra Europa & Cypern för Sykes, till sajten sveg.se.
LÄS MER: Sveg eller Hedlanda – omdiskuterat ämne i Härjedalen
Han framhåller att företagets cirka 230 heltidsanställda ger stora skatteintäkter för kommunen, och fortsätter:
– För oss fungerar det inte utan en flygplats i Sveg. Om kommunen väljer att satsa på en annan flygplats någon annanstans då vet man också vad man väljer bort, det skall man vara medveten om att Sykes då försvinner på sikt.