Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör trygghetstekniker Teddy Roswall. Här försöker han logga in på det datasystem som hänger ihop med trygghetslarmen. Foto: SVT/TT

Stora problem med trygghetslarmen i flera kommuner: ”Skandal”

Uppdaterad
Publicerad

Flera av länets och landets kommuner har problem med trygghetslarm, däribland Krokom. Enligt kommunens trygghetstekniker har det tagit över ett dygn innan larmen besvaras och det har fått allvarliga konsekvenser. Företaget säger att systemet nu ska fungera, men när SVT träffade Krokoms kommun i förmiddags slutade systemet fungera mitt under intervjun.

Det är trygghetslarm från företaget Tunstall som inte fungerar som de ska. I förrgår natt dog en person i Luleå efter att ha larmat åtta gånger, först fem timmar senare nådde larmet till nattpatrullen.

I Krokom har det tagit 24 timmar innan larmen nått fram och även det har fått konsekvenser.

– En person fick vänta så länge så det blev ambulans istället för ett besök av hemtjänsten, säger Teddy Roswall trygghetstekniker i Krokoms kommun.

Krokoms kommun har skrivit tio avvikelserapporter och nu vill Teddy Roswall att kommunen ska bryta med leverantören.

– De här allvarliga problemen kostar kommunen stora summor. Vi måste ha beredskap med extra personal som hela tiden gör extra besök hos de som har larm. SKR, Sveriges kommuner och regioner, borde tänka till inför kommande upphandling.

Åre och Strömsund har stora problem också

Enligt ett pressmeddelande från företaget skulle larmen fungera felfritt sedan torsdag kväll. Men när SVT Nyheter Jämtland träffade Teddy Roswall på fredagsförmiddagen kommer han inte in i Tunstalls system.

I Åre har man också fortsatta problem.

– Idag försökte vi lägga upp en ny användare men det har inte gått och det är lång väntetid hos supporten, vi har ännu inte fått tag på dem, säger Margitha Ridell, enhetschef på hemvården i Åre.

Kommer generera Lex Sarah-anmälningar

Även Strömsund har haft stora problem sedan den 7 oktober, då allt började i samband med en systemuppdatering.

– Den som larmar behöver i regel snabb hjälp, jag förväntar mig att det kommer ett antal Lex Sarah-rapporter från personalen om de här problemen, säger Gudrun Öjbrant, vård- och omsorgschef i Strömsund.

Även om Tunstall säger att systemet ska fungera så litar man inte på det i Strömsund.

– Över helgen har vi speciella rutiner med extra tillsyn och besök, kanske får vi sätta in extra personal i några fall och vi har bett anhöriga ringa en gång extra.

”Tillsätter alla resurser”

Kritiken är hård, både från länet och resten av landet. Något Tunstall är medvetna om.

– Det är ytterst tråkigt att det har inträffat. Och vi tillsätter alla resurser vi kan för att säkra driften, sa Tunstalls vd Johan Lenander till SVT i torsdags.

– Vi kommer att gå igenom respektive fall med våra kommuner och kunder och titta på våra avtal i en gemensam dialog. Så det kan jag inte kommentera utöver det, säger Johan Lenander.

SVT söker Tunstalls presskontakt för en ny kommentar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet